Blogg

Häng med i marknadsföringens trend!

Jobba med influencers, specifika rabattkoder och personliga landningssidor. Ideal of Sweden är ett praktexempel på e-handel som hänger med i influencer-trenden! I en artikel från Breakit beskriver ideal sin satsning på influencers och vikten av att hitta marknadsförare med rätt profil och målgrupp.

Nyckeln bakom framgångssagan stavas bland annat influencers – profiler med stora följarskaror på nätet

Skriver Breakit i en artikel om Ideal of Sweden

Vad innebär det?

Vi har alla hört om det nya heta jobbet: Influencer. Kort beskrivet så är en influencer en ambassadör som via sina kanaler sprider reklam om olika varumärken till sina följare. Bloggare, youtubers och media profiler har alla olika följare och egna målgrupper, det innebär att du enkelt kan nå ut till rätt målgrupp genom rätta influencer.

Hur funkar det?

En influencer tar betalt för att inspirera sina följare med ditt varumärke via sina sociala medier. Det kan t.ex. vara genom ett inlägg på instagram med bilder på dina produkter eller en video på youtube med en länk och tillhörande rabattkod till din butik.

”Vi satsar mycket på volym och såklart influencers med rätt profil. Vi samarbetar med över 10 000 influencers globalt och det växer snabbt”

berättar Joachim Lindström

Hur stödjer Vendres e-handelssystem trenden med influencers?

I Vendres e-handelssystem har du flera verktyg för lyckade samarbeten tillsammans med influencers. Genom unika landningssidor, enkel att skapa snygg design och en genomgripande funktion med rabattkoder.

  • Landningssidor med unika länkar: Genom plattformen kan du enkelt skapa nya unika sidor som får egna länkar med din domän.
  • Designa innehåll enkelt med drag and drop: På denna sida kan du enkelt skapa en unik landningssida med drag and drop och kombinera bilder, texter och produkter helt utefter den influencer som sidan syftar till. (Se mer om drag and drop – länk till ett blogginlägg?)
  • Rabattkoder med begränsande inställningar: Skapa unika rabattkoder för varje influencer och begränsa denna till specifika kategorier eller varumärken. Bestäm giltighetstiden för dina koder, hur många koder som ska gå att använda samt om koden endast ska kunna användas en gång per kund.

 

Dessutom kan du se hur mycket stor omsättning varje influencer har genererat baserat på rabattkoderna som har används. Det kan sen användas för underlag så som provision eller kickback på förmedlad omsättning.

Gör en kopia av nyckeln till framgång och följ marknadsföringens trender, börja arbeta med influencers!

Skriven av Hanna Bergdahl

Interaktionsdesigner på Vendre. Jobbar med konverteringsoptimering och guidar nya och nuvarande kunder till att skapa och optimera e-handel som konverterar så bra som möjligt. Hanna hittar användbarhetsproblem som kan påverka konverteringen för att lösa dessa problem med nya innovativa lösningar.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.