Fem grundstenar i konverteringsoptimering

Det finns fem grundstenar som Vendres konverteringsspecialister alltid utgår ifrån i konverteringsoptimering: Relevans, Värde, Förtroende, Användarvänlighet och Call-To-Action.

För e-handel kan de fem grundstenarna beskrivas såhär

Relevans

Besökaren kommer att ha en förutbestämd förväntning när de besöker sajten. Design, copy och innehåll måste matcha de förväntningar som finns för att sajten ska kännas relevant och för att nya besökare förstår och uppfattar vad sajten gör. Ju bättre relevans butiken har desto bättre konverterar den!

Värde

För att göra besökare till kunder är det viktigt att besökaren förstår fördelarna med att handla av just er och hur era produkter skiljer sig från andra. Genom att ta hänsyn till butikens olika användargrupper och deras behov får vi en bild av vad som bör kommuniceras tydligare för att öka värdet för besökaren.

Förtroende

För att bedöma trovärdigheten på en sajt har besökare en vana att leta efter förtroendeingivande symboler och signaler. Detta kan vara allt från certifieringar, utmärkelser, betalningslogotyper, telefonnummer, bilder på anställda till en genomarbetad och detaljerad design. Högre förtroende för sajten och varumärket gör besökaren trygg inför sitt köp vilket ger högre konverteringsgrad.

– Med konverteringsoptimering skapar du en optimal miljö för dina kunder att handla i och därmed får du både nöjdare kunder och ökad försäljning.

Linnea Berglund, Affärsområdeschef Konverteringsoptimering

Användarvänlighet

Användarvänlighet på sajten är avgörande för att besökarna ska hitta till produktsidan och genomföra ett köp. Butiken bör ha bra hittbarhet vilket innebär en tydlig navigation, kategorisering av produkter och en tydlig och väl fungerande sökfunktion. Det ska vara enkelt att förstå hur respektive sida fungerar utan distraktioner från sidans syfte. Även texter och bilder spelar en stor roll i hur användarna agerar och bedömer sidan.

Call-To-Action

 

För att få besökaren att klicka på t.ex. ”Lägg i varukorgen” krävs en kombination av värde- och relevanshöjande faktorer och att det är tydligt var man ska klicka för att gå vidare i köpprocessen. En tydlig ”Call-To-Action” knapp sticker ut från resten av sidan och går inte att missa. Tydliga CTA:s ökar din konvertering!

Hör av dig så berättar vi mer!

Anna Vikström

Anna Vikström

Konverteringsspecialist

anna@vendre.se
070 – 860 51 09

Hanna Bergdahl

Hanna Bergdahl

Interaktionsdesigner

hanna@vendre.se
070 – 89 87 826

Ju högre konverteringsgrad du har – desto mer värdefull blir din besökare. Är det verkligen så enkelt? Att konverteringsoptimera är att ständigt arbeta med förbättringar som baseras på analys med syfte att omvandla fler besökare till kunder – kundvård på nätet helt enkelt.

Skriven av Anna Vikström

Konverteringsspecialist på Vendre.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.