Blogg

Vad hindrar dig från att börja sälja internationellt?

Europas största e-handelsmarknader är Storbritannien, Tyskland och Frankrike, vilka tillsammans står för nästan två tredjedelar av den totala europeiska e-handelskonsumtionen. I dessa mogna marknader växer e-handeln framförallt genom fler köp och större ordervärden. I länder som Italien, Belgien, Spanien och Polen växer e-handeln istället genom en snabb ökning av nya e-handelskonsumenter.

– Vi ser en allt större efterfrågan och trend att svenska e-handlare vill sälja internationellt. Vi lanserade till exempel nyligen vår första butik på kinesiska!

Karl Kihlbom, grundare och VD på Vendre

Det finns möjligheter för svenska e-handlare i båda dessa typer av marknader, viktigt för att lyckas är att utvärdera risker och möjligheter för att göra ett medvetet val av vilka marknader som har störst potential för just din verksamhet. Det kan vara frestande att välja t.ex. Tyskland som första land att expandera till, baserat på antal e-handelskunder, men se till att ta med konkurrensen i beräkningen eftersom en mogen marknad ofta betyder både fler potentiella kunder och högre konkurrens. Kundernas krav på betal- och leveranssätt skiljer sig också mellan olika marknader.

Viktigt att tänka på

Vår erfarenhet är att det är några saker som är extra viktigt att att ha koll på när du ska börja sälja internationellt:

  • Integration till affärssystem och lager
  • Olika betallösningar för olika länder
  • Anpassad design av butiken för olika marknader
  • Översättning av innehåll (läs mer om översättning)

 

Vendres plattform erbjuder sedan länge internationell försäljning med funktioner som automatiskt styr valutakonvertering, språkhantering, frakt- och betalsätt.

Sälj till flera länder med samma e-handelslösning

Med Vendres e-handelsplattform har ni samma administration för hela e-handeln och väljer själva vilka länder ni vill sälja till. Våra plattformskunder säljer bland annat till engelska, tyska, franska, spanska, holländska och kinesiska slutkunder.
Som standard kan din butik sälja till alla länder i världen. Normalt sett debiteras moms inom EU och utanför EU debiteras inte moms.

Du kan styra alla frakt- och betalsätt beroende på land kunden handlar från. Vill du ha olika priser i olika länder så skapar du nya fraktsätt för aktuella länder och begränsar vilka länder de ska vara valbara i. Samma sak gäller för betalsätt.

Vi hjälper våra kunder att ta vara på möjligheterna med internationell e-handel. Kontakta oss gärna för mer information.

Läs mer om E-handeln i Europa här

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.