Trygghet ökar din omsättning

 

6 av 10 svenskar är oroliga över säkerheten när de handlar på nätet.

 

Alla nya kunder ska känna sig säkra och ha förtroende för din butik. En undersökning från Payson visar att 41% av svenskarna avstår att handla från e-butiker som de inte hört talas om. Du kan alltså tappa nya kunder om användaren inte känner trygghet för din e-handel.

 

 

Mycket fokus ligger idag på detaljer och avancerade lösningar för att få en e-handel att sticka ut. Risken finns att vi glömmer information och funktioner som gör att kunden känner sig trygg.

 

Anna Vikström, Konverteringsspecialist

 

Hela 32% av kunderna avbryter även sitt köp på grund av betalsätt dom inte är vana vid och 26 % avbryter köpet när villkoren är otydliga visar en undersökning från Dibs. Du kan med små medel öka intrycket av trygghet och på så sätt få fler besökare att genomföra sina köp. Det finns delar av en e-handel som måste kännas säkra, dessa delar kan ha direkt påverkan på kundens köpbeslut. Besökare är t.ex. oroliga för att e-handeln inte är seriös, vilket kan motverkas genom att tydligt skriva butikernas kontaktuppgifter.

 

Checka av dessa punkter för att öka tryggheten i din butik

 

✔ Visa leveranstiden, gärna i header

✔ Oavsett om du har fri frakt eller inte – gör detta tydligt

✔ Visa också vad som gäller för kunden vid en eventuell retur

✔ Välj betalningsmetoder kunderna känner igen

✔ Visa företagets adress – tyder på att ni ”finns på riktigt”

✔ Se igenom sajtens länkar – brutna länkar till t.ex. Facebook kan förstärka känslan av ”att något är fel”

✔ En ouppdaterad social media kan sänka förtroendet för företaget, överväg i detta fall att inte länka till denna.


✔ Telefonnummer och kontakt bör synas tydligt i header eller footer

 

Tips! Viss information ska besökaren hitta utan att behöva leta i långa texter av köpvillkor, lägg den viktigaste information högst upp i din header: ”Fri frakt, fria returer, 2-5 dagar leveranstid”