SEO för e-handel
– detta måste du ha koll på

 

I det här blogginlägget tänkte jag gå igenom grunderna inom vad som är viktigt att tänka på när man jobbar med sökmotoroptimering för sin e-handel.

 

Sökmotoroptimering delas upp i tre olika delar:

 

1. Sökordsanalys där du bestämmer vad du vill synas på

 

2. On page optimering där du förklarar tydligt för Google och användarna vad hemsidan handlar om

 

3. Off page optimering som handlar om att ta toppositionerna på Google

 


Först – en kort introduktion till Googles algoritm

 

Google tittar på över 200 faktorer när de bestämmer hur en hemsida ska placera sig på sökmotorn. Algoritmen är hemlig men sökmotoroptimerare har kunnat testa sig fram till vad som fungerar och vi vet nu mer eller mindre exakt hur Google fungerar, även om det i vissa fall är svårt att förutspå hur vissa söktermer ska ranka.

 

Den absolut viktigaste faktorn när Google bestämmer var på sökmotorn en e-handel ska dyka upp är antalet relevanta och starka andra hemsidor som länkar till din e-handel. Man kan säga att varje gång någon länkar till din e-handel ser Google det som en röst, och desto större och bättre hemsida som länkar till dig desto starkare blir rösten. Det är bättre att få en länk från t.ex en myndighetssida än från kompisen nystartade blogg.

 

Utöver länkarna tittar Google till stor del på vad som händer på hemsidan. Hur länge den funnits, om innehållet är unikt, hur den är uppdelad, om den laddar snabbt osv.

 

Jag kommer att gå igenom det här mer i detalj snart.

 


Lista på Googles faktorer

 

HÄR FINNS EN LISTA på starka signaler Google tittar på.

 


Sökordsanalys – Vad söker folk på?

 

Först och främst behöver du bestämma vad du ska försöka att synas på, det gör du såhär:

 

1. Se till att sökorden är köpvänliga

 

När det gäller e-handel vill du jobba med sökord där det är stor chans att besökaren också faktiskt tänker köpa något. En person som söker på “röda löparskor” är mycket närmare ett köp än en person som bara söker “skor”.

 

Tilläggsord som kan vara bra att satsa på är också “köpa”, “bästa”, “billigaste”, “fri frakt”, “rea” och olika märken alltså t.ex “bästa löparskorna” “löparskor fri frakt” “adidas löparskor” osv.

 

Försök att komma så nära inpå kunden som möjligt.

 

2. Kontrollera antalet sökningar på sökorden

 

Du vill givetvis jobba med sökord som faktiskt har sökningar. Du kan få uppskattning på hur många sökningar ett visst sökord har genom att använda GOOGLE KEYWORD PLANNER eller MOZ KEYWORD TOOL.

 

Du kan också använda dig av Google för att testa att slå in sökfraser och se vad som dyker upp som förslag. Det är sökningar folk gjort tidigare och ger en viss indikation. Du kan också titta längst ned på Google efter alternativ.