Fem grundstenar i konverteringsoptimering

 

Det finns fem grundstenar som Vendres konverteringsspecialister alltid utgår ifrån i konverteringsoptimering: Relevans, Värde, Förtroende, Användarvänlighet och Call-To-Action. 

 

Ju högre konverteringsgrad du har – desto mer värdefull blir din besökare. Är det verkligen så enkelt? Att konverteringsoptimera är att ständigt arbeta med förbättringar som baseras på analys med syfte att omvandla fler besökare till kunder – kundvård på nätet helt enkelt. För e-handel kan de fem grundstenarna beskrivas så här:

 

1. Relevans

 

Besökaren kommer att ha en förutbestämd förväntning när de besöker sajten. Design, copy och innehåll måste matcha de förväntningar som finns för att sajten ska kännas relevant och för att nya besökare förstår och uppfattar vad sajten gör. Ju bättre relevans butiken har desto bättre konverterar den!

 

2. Värde

 

För att göra besökare till kunder är det viktigt att besökaren förstår fördelarna med att handla av just er och hur era produkter skiljer sig från andra. Genom att ta hänsyn till butikens olika användargrupper och deras behov får vi en bild av vad som bör kommuniceras tydligare för att öka värdet för besökaren.

 

3. Förtroende

 

För att bedöma trovärdigheten på en sajt har besökare en vana att leta efter förtroendeingivande symboler och signaler. Detta kan vara allt från certifieringar, utmärkelser, betalningslogotyper, telefonnummer, bilder på anställda till en genomarbetad och detaljerad design. Högre förtroende för sajten och varumärket gör besökaren trygg inför sitt köp vilket ger högre konverteringsgrad.

 

– Med konverteringsoptimering skapar du en optimal miljö för dina kunder att handla i och därmed får du både nöjdare kunder och ökad försäljning.


Linnea Berglund, Affärsområdeschef Konverteringsoptimering


4. Användarvänlighet

 

Användarvänlighet på sajten är avgörande för att besökarna ska hitta till produktsidan och genomföra ett köp. Butiken bör ha bra hittbarhet vilket innebär en tydlig navigation, kategorisering av produkter och en tydlig och väl fungerande sökfunktion. Det ska vara enkelt att förstå hur respektive sida fungerar utan distraktioner från sidans syfte. Även texter och bilder spelar en stor roll i hur användarna agerar och bedömer sidan.

 

5. Call-To-Action

 

För att få besökaren att klicka på t.ex. ”Lägg i varukorgen” krävs en kombination av värde- och relevanshöjande faktorer och att det är tydligt var man ska klicka för att gå vidare i köpprocessen. En tydlig ”Call-To-Action” knapp sticker ut från resten av sidan och går inte att missa. Tydliga CTA:s ökar din konvertering!

 

Hör av dig så berättar vi mer!