Ta vara på orderbekräftelsen och mät vad den ger

En snygg och välgjord orderbekräftelse kan ha större betydelse än vad man kan tro. Det går att göra mycket med just orderbekräftelsen. I det här inlägget beskriver jag några av våra tankar, erfarenheter och förslag på vad du kan göra för att förbättra din orderbekräftelse.

Ditt tack till kunden

Jag sitter och funderar på vilka butiker som gett mig en snygg, trygg och bra upplevelse efter att jag genomför köpet. Det är några jag kommer på men helt ärligt alldeles för få. Orderbekräftelsen är ofta det första mailet som kommer från din e-handel efter att kunden har vågat ta steget och lämna ifrån sig sina uppgifter och köpa något hos dig. Även om första intrycket redan är gjort i webbutiken så kommer nu första möjligheten att ge ett helhetsintryck och visa på trygghet, proffsighet och bra kundtjänst. Jag tycker att allt för få butiker tar hänsyn till den möjligheten. Jag menar, om du funderar på hur ofta du öppnar en orderbekräftelse från en butik jämfört med ett nyhetsbrev. Borde inte de viktigaste erbjudandena och kommunikationen ligga just där?

Snygg design förlänger köpupplevelsen

Först och främst. Låt din orderbekräftelse följa din grafiska profil och din design på sidan. Det gör det hela trevligare, roligare och mer konsekvent. Du bygger ditt varumärke starkare och låter mig förknippa allt från typsnitt till färger med din butik. Oftast en väldigt enkel sak att fixa tekniskt så kontakta din byrå idag och be dem komma med ett uppdaterat förslag på en schysstare design.

Möjligheter

Erbjudanden efter köpet

Många butikssystem klarar av att komplettera ett köp innan ordern har gått vidare till packning och plockning. Det gör att kunden skulle kunna komplettera sin order med relaterade produkter eller liknande efter att köpet är gjort. Hur många gånger har du inte kommit på att du behöver en skrivarsladd efter att du köpt skrivaren? Låt kunden med ett enkelt knapptryck komplettera ordern utan att behöva betala extra frakt eller ange sina uppgifter en gång till. Kanske till och med ge någon liten rabatt?

Byt ut banners efterhand

Visste du att du kan byta ut en bild i ett redan skickat mail? Det är en lite cool funktion jag gärna berättar mer om i ett annat inlägg om intresset finns. Du skulle kunna ha en stor banner i ditt nyhetsbrev som första gången den visas visar en stor text med tack för ditt köp. Efter en månad om man öppnar brevet så visas de kampanjer som är aktuella just nu på din butik.

Rabattkoder på nästa order

Om du säljer produkter där kunden ofta följer upp med ett köp nära inpå och inte alltid är lojal mot din butik, ge kunden en liten rabattkod med 50 kr eller 5 % rabatt om de genomför en order inom 48 timmar. Alternativt ge kunden en rabattkod att ge bort till en vän.

Berätta hur returer går till

Underlätta för dina kunder och berätta om dina returvillkor. Många företag erbjuder extra lång returtid för att minska returerna samt öka tryggheten på köpen. Jag tror helt på att det är bättre att underlätta returer och få nöjda kunder om de har köpt produkter de inte kommer använda eller vill ha. Skriv tydligt hur de returnerar sina varor för att minska din administration och dina kunders huvudvärk.

Sälj in era fördelar igen

Efter ett köp vill vi få bekräftat att vi valde rätt. Sälj in era fördelar igen så att kunden känner sig trygg men också så att hen vet vad de ska säga till sina nära och kära när de frågar om köpet. Fundera på ”Vad vill jag att min kund berättar om oss när någon frågar om köpet”. Hur ska ert mail och er köpupplevelse se ut för att spegla det svar du vill ha?

Mät din orderbekräftelse

Jag vågar hoppas på att du mäter öppningsfrekvens, klick och affärer när du skickar nyhetsbrev. Dock har jag inte träffat allt för många e-handlare som mäter detta i de mail som går ut från webbutiken. Exempelvis orderbekräftelsemailet. I ett uppdrag jag var involverad i fick vi massor med order från just tidigare orderbekräftelsemail för att det var en komplex produkt man köpte flera gånger per år. Då tittade folk i orderbekräftelsen och gick till butiken. Med lite förbättrad och optimerad orderbekräftelse vässade vi till resultaten ännu mer.

Mät öppningar

Börja med att använda ett program som kan ge dig öppningsfrekvens på alla mail som skickas från din butik. Exempelvis Mandrill.com eller Sendgrid.com. Båda är bra på just detta och minskar också risken att dina mail hamnar i ett skräppostfilter hos mottagaren.

Mät Försäljning

Vid varje klick på mailet spårar du enkelt in källan i analytics mot orderbekräftelsen (skriv i kommentaren om du vill veta hur) och kan på så sätt mäta försäljningen från tidigare orderbekräftelser på ett enkelt och smidigt sätt.

Dina korta actions

  • Gör så att orderbekräftelsen följer din grafiska profil
  • Fundera på om den ger kunden all information kunden behöver i och efter köpet
  • du returvillkoren kortfattat med?
  • Har du någon typ av merförsäljning med?
  • Vet kunden vad nästa steg är?

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.