Integration
E-handeln integrerades med affärssystemet Pyramid. All information om produkter, kunder, priser och order synkas automatiskt mellan Pyramid och Svets och Tillbehörs e-handel. Genom att använda Pyramids exportverktyg PTC går det även att anpassa vilken data som skickas till Vendre och hur den ska användas i deras e-handel. Då den ständigt uppdateras kan Svets och Tillbehör dessutom vara trygga i att de har en sömlös integration som utesluter dubbelarbete.
“Vi har sedan innan god kännedom om Pyramid då många av våra befintliga användare har det affärssystemet. Vi går igenom allt som ska kommuniceras mellan systemen och har en standarduppsättning som vi alltid utgår ifrån som vi sedan anpassar utifrån våra användares behov”, förklarar Pontus Luthin, integrationsansvarig på Vendre.
Paketprodukter och merförsäljning
I sin nya e-handel kan Svets och Tillbehör visa upp hela sitt breda sortiment av både nya och begagnade produkter. Valet av Vendre har även gjort att de kan arbeta smidigare och snyggare med kampanjer och merförsäljning ut mot både nya och befintliga kunder. De kan paketera sina produkter och visa upp relevanta tillbehör direkt intill produktkortet. Funktioner som Svets och Tillbehör beskrivit som mycket värdefulla då de har så pass många olika produkter i sin e-handel.
B2B
För att möta de behov som ofta finns hos deras företagskunder arbetar Svets och Tillbehör aktivt med funktionen kundgrupper i Vendres plattform. Genom att koppla en företagskund till en kundgrupp kan de skapa unika anpassningar för sina olika kunder. Detta fungerar i en perfekt symbios med Svets och tillbehörs B2C-försäljning. Genom att Svets och Tillbehörs B2B-kunder loggar in på e-handeln får de en helt unik upplevelse som är anpassad just för dem, utan att detta stör B2C-upplevelsen.
I kundgruppsfunktionen kan de dels styra kundernas fraktkostnader och leveransalternativ. De har även möjlighet att välja ut specifika produkter som ska synas för företagskunden i inloggat läge. Det innebär att om Svets och Tillbehör har en tillfällig kampanj som de frontar på förstasidan som inte matchar en specifik kunds köpbehov så kan de ändra den kundens startsida. En funktion som skapar en bättre köpupplevelse anpassad efter deras företagskunders behov.
Utöver detta så kan de även styra priserna genom sina kundgrupper, så varje specifik företagskund får just de inköpspris som de förhandlat sig till. Här har Svets och Tillbehörs inloggade kunder även möjlighet att skapa inköpslistor. Med hjälp av dessa listor kan de på ett enkelt sätt beställa de produkter som de ofta köper, med ett enda knapptryck. Det innebär dessutom att en säljare från Svets och Tillbehör kan hjälpa kunden att beställa rätt produkter. Säljaren kan snabbt bygga en lista på produkter för att sedan skicka den till kunden som enkelt checkar ut samtliga produkter i kassan. Ett sätt att öka kundnöjdhet och försäljning, genom digitala verktyg.
SEO
För att öka medvetenheten om, och driva trafik till, den nya e-handeln har Svets och Tillbehör arbetat aktivt med SEO direkt i Vendres plattform. Det finns en mängd olika faktorer som påverkar vilken placering en e-handel får. I Vendres egna SEO-verktyg har användarna därför möjlighet att SEO-optimera sin e-handel på både varumärkes- och produktnivå. Genom att ha optimerat både sina produktsidor, kategorisidor och varumärkessidor matchar Svets och Tillbehörs e-handel en större del av de sökningar som utförs på Google och andra sökmotorer. Vilket resulterat i att de idag rankar högst för deras viktigaste sökord.