Svets & tillbehör, en plattform för B2B och B2C

Svets & tillbehör, en plattform för B2B och B2C

Svets och tillbehör

Svets och Tillbehör är ett grossistföretag med ett komplett sortiment av svets, svetstillbehör, skyddsutrustning, slipmaterial, verktyg och mycket mer. De har nått en stor framgång med sin digitala försäljning och har under de fem senaste åren dubblat sin omsättning.

Sedan starten 1984 har de haft som mål att kunna erbjuda sina kunder både ett brett sortiment av utrustning och en hög expertis. I deras välsorterade lager i Ystad har de produkter från de ledande varumärkena inom svets och verktyg. Dessa produkter säljer de både i butik och online mot B2B och B2C.

Uppdrag

Efter flera år av fysisk handel ville Svets och Tillbehör undersöka sina möjligheter att sälja digitalt. De skaffade sin första e-handel på Pyramids plattform E-line, vilket blev ett första steg i deras e-handelsresa. De märkte snabbt att det fanns en stor efterfrågan av en mer användarvänlig e-handel för både B2C och B2B inom branschen, utbudet var dock lågt.

För att kunna utveckla sin e-handel efterfrågade Svets och Tillbehör en ny plattform som skulle göra det lättare för dem att hantera sina produkter och dess olika egenskaper. Det var även viktigt att den nya e-handeln skulle ha hög användarvänlighet så att de kunde attrahera nya kunder samtidigt som de ökar sin försäljning mot befintlig kund. Då Svets och Tillbehör har ett så pass stort utbud av produkter, där en produkt kan ha ett flertal olika tillbehör som bör köpas tillsammans, efterfrågade de dessutom ett sätt att bygga paket utav sina produkter. Dels för att göra det enklare för kunden att hitta rätt, men även för att öka Svets och Tillbehörs försäljning samt för att minska returgraden.

För att uppnå de interna målen och möta kundernas behov valde Svets och Tillbehör att byta plattform från E-line till Vendre, med målet att ta sin e-handel till nästa nivå.

Resultat

Storefront och projektet
Den första stora skillnaden som Svets och Tillbehörs kunder och anställda lade märke till var e-handelns nya design, en design som motsvarade Svets och Tillbehörs grafiska profil som samtidigt konverterar besökare genom Vendres konverteringsoptimerade standard.

“Eftersom Svets och Tillbehör har valt den standard som Vendre är byggd på, i kombination med att det är möjligt att anpassa element utefter deras grafiska profil, har vi kunnat skapa en mycket användarvänlig e-handel utan höga kostnader eller långa projekt”, menar Elina Kärn, UX-designer på Vendre.

Projektet leddes genom Vendres Onboarding där en designer tog fram skisser på den kommande e-handeln. Sedan arbetade e-handelsteamet på Vendre tillsammans med de ansvariga hos Svets och Tillbehör för att anpassa e-handeln enligt Svets och Tillbehörs önskemål. Ett projekt och samarbete som fått lovord om dess smidighet och trygghet.

Integration

E-handeln integrerades med affärssystemet Pyramid. All information om produkter, kunder, priser och order synkas automatiskt mellan Pyramid och Svets och Tillbehörs e-handel. Genom att använda Pyramids exportverktyg PTC går det även att anpassa vilken data som skickas till Vendre och hur den ska användas i deras e-handel. Då den ständigt uppdateras kan Svets och Tillbehör dessutom vara trygga i att de har en sömlös integration som utesluter dubbelarbete.

“Vi har sedan innan god kännedom om Pyramid då många av våra befintliga användare har det affärssystemet. Vi går igenom allt som ska kommuniceras mellan systemen och har en standarduppsättning som vi alltid utgår ifrån som vi sedan anpassar utifrån våra användares behov”, förklarar Pontus Luthin, integrationsansvarig på Vendre.

Paketprodukter och merförsäljning

I sin nya e-handel kan Svets och Tillbehör visa upp hela sitt breda sortiment av både nya och begagnade produkter. Valet av Vendre har även gjort att de kan arbeta smidigare och snyggare med kampanjer och merförsäljning ut mot både nya och befintliga kunder. De kan paketera sina produkter och visa upp relevanta tillbehör direkt intill produktkortet. Funktioner som Svets och Tillbehör beskrivit som mycket värdefulla då de har så pass många olika produkter i sin e-handel.

B2B

För att möta de behov som ofta finns hos deras företagskunder arbetar Svets och Tillbehör aktivt med funktionen kundgrupper i Vendres plattform. Genom att koppla en företagskund till en kundgrupp kan de skapa unika anpassningar för sina olika kunder. Detta fungerar i en perfekt symbios med Svets och tillbehörs B2C-försäljning. Genom att Svets och Tillbehörs B2B-kunder loggar in på e-handeln får de en helt unik upplevelse som är anpassad just för dem, utan att detta stör B2C-upplevelsen.

I kundgruppsfunktionen kan de dels styra kundernas fraktkostnader och leveransalternativ. De har även möjlighet att välja ut specifika produkter som ska synas för företagskunden i inloggat läge. Det innebär att om Svets och Tillbehör har en tillfällig kampanj som de frontar på förstasidan som inte matchar en specifik kunds köpbehov så kan de ändra den kundens startsida. En funktion som skapar en bättre köpupplevelse anpassad efter deras företagskunders behov.

Utöver detta så kan de även styra priserna genom sina kundgrupper, så varje specifik företagskund får just de inköpspris som de förhandlat sig till. Här har Svets och Tillbehörs inloggade kunder även möjlighet att skapa inköpslistor. Med hjälp av dessa listor kan de på ett enkelt sätt beställa de produkter som de ofta köper, med ett enda knapptryck. Det innebär dessutom att en säljare från Svets och Tillbehör kan hjälpa kunden att beställa rätt produkter. Säljaren kan snabbt bygga en lista på produkter för att sedan skicka den till kunden som enkelt checkar ut samtliga produkter i kassan. Ett sätt att öka kundnöjdhet och försäljning, genom digitala verktyg.

SEO

För att öka medvetenheten om, och driva trafik till, den nya e-handeln har Svets och Tillbehör arbetat aktivt med SEO direkt i Vendres plattform. Det finns en mängd olika faktorer som påverkar vilken placering en e-handel får. I Vendres egna SEO-verktyg har användarna därför möjlighet att SEO-optimera sin e-handel på både varumärkes- och produktnivå. Genom att ha optimerat både sina produktsidor, kategorisidor och varumärkessidor matchar Svets och Tillbehörs e-handel en större del av de sökningar som utförs på Google och andra sökmotorer. Vilket resulterat i att de idag rankar högst för deras viktigaste sökord.

Avslut

Tillsammans med Vendre lanserade Svets och Tillbehör sin nya e-handel under mitten av 2019. E-handeln uppskattas idag av både privatpersoner och företag och de omsatte hela 13 Mkr i e-handeln under 2020. Ett resultat av att Svets och Tillbehör idag har en e-handel som både konverterar B2C och tar hand om deras B2B-kunder.