Ströms lanserade sin första e-handel med Vendre

Ströms lanserade sin första e-handel med Vendre

Ströms Man & Woman

I över hundra år har Ströms Man & Woman försett kunder i hela Sverige med stil. Ströms erbjuder ett brett kvalitetssortiment, där varje enskilt plagg är valt med omsorg av deras inköpare. Sju år i rad har Babyfaces kundservice utnämnts som en av Sveriges 20 bästa. E-handeln som föddes ur ett brinnande hudvårdsintresse har alltid haft högsta fokus på att erbjuda en kvalitativ och hög kundservice - en utmaning som driver företaget framåt, tätt efterföljt av ett högt hållbarhetsfokus. 

Utöver kvalitet är den personliga servicen något som utmärker Ströms. De erbjuder bland annat Personal shopping med tjänster som Made to Measure och tidsbokning i deras Purple Room. Ströms ambition är att ge varje kund en unik upplevelse och det lilla extra i deras butik på Kungsgatan – och numera online.

Uppdrag

Under hösten 2020 tog Ströms Man & Woman beslutet att det var dags att ta nästa steg i deras tillväxtresa, de ville lansera sin första e-handel. För Ströms var det avgörande att lanseringen av den nya e-handeln kunde ske snabbt då de befann sig mitt i en pågående pandemi. Det var även viktigt att e-handeln skulle matcha deras fysiska butik och varumärke. Målet var att skapa känslan av kvalitet och service som ett genomgående tema för designen av e-handeln, de ville ge kunden igenkänningen från den välkända butiken i Stockholm. Ströms fokus på personlig service går inte att ta miste på i den fysiska butiken och nu ville de bli bäst på området även inom e-handel.

Resultat

Personaliserad e-handel
Inför lanseringen av e-handeln var det viktigt för Ströms att tydliggöra att deras exklusiva sortiment både innehåller kläder för kvinnan och mannen. Kläder för män har tidigare varit en stor del av både ytan i butiken och försäljningen. Tillsammans med Vendres UX-designer skapades en startsida i fullbreddsformat med tydliga val för Man eller Kvinna. Vid klick på respektive målgrupp hamnar kunden på en inspirerande startsida med aktuella kampanjer, säsongsnyheter och miljöbilder. Ströms kan enkelt med Vendres Drag & släpp justera innehåll, ändra bilder och anpassa texter för att skapa levande startsidor efter säsong och trend precis som skyltfönstren på hörnet Kungsgatan/Sveavägen, och numera även unikt efter vem som besöker deras e-handel.

Bäst på service – både online och i butik

Ett av Ströms krav med e-handeln var att den skulle ha samma känsla av service som de erbjuder i sin fysiska butik.

Lanseringen av Stroms.com gjordes i samband med julhandeln och stort fokus i processen låg på att skapa en bra service för kunden som valde att shoppa hemifrån julen 2020. För att få in samma fina service som i butiken skapade Vendre och Ströms möjligheten för kunden att få sina produkter inslagna genom ett val via en checkbox direkt i kassan. I kombination med den snabba hemleveransen från Budbee lyckades Ströms packa tillräckligt fort och exklusivt inslaget för att servicen i butiken skulle kännas på leveransen från e-handeln.

Budbee

Ett av Ströms stora mål är att skapa en så miljövänlig e-handel som möjligt med en låg returgrad. En del i detta projekt var att integrera Budbee och o dess gröna leveranser. Tack vare integrationen till Budbee så kan Ströms även erbjuda sina kunder leverans direkt hem till dörren, något som det funnits hög efterfrågan på. Vid leverans genom Budbee kan Ströms kunder dessutom spåra sin leveranser. De kan följa sin order från att den lämnar lagret tills dess att den finns utanför dörren. Budbee’s funktioner har visat sig höja kundupplevelsen vilket i sin tur resulterat i ökad konvertering. I genomsnitt ökar butiker som erbjuder Budbee sitt ordervärde med 25%.

Klarna

För att förbättra kundupplevelsen ytterligare integrerades e-handeln även till Klarna som Vendre är Guldpartner med. Klarna Checkout optimerar Ströms kassa och ökar konverteringen då deras kunder själva kan välja om de vill bli debiterade på sitt kort, använda delbetalning, faktura eller betala via sin internetbank. Valet av Klarna minskade även Ströms egna administration och gav dem en tydlig överblick på alla kunders ordrar och betalningar.

Pyramid

Ströms hade sedan innan affärssystemet Pyramid. För att på ett smidigt sätt synka all information om produkter, kunder och priser så kopplades affärssystemet även ihop med den nya e-handeln. Genom att använda Pyramids exportverktyg PTC kan Ströms anpassa vilken data som skickas till Vendre och hur den ska användas i deras e-handel. Detta var en hygienfaktor för att få till en ny e-handel som ständigt är uppdaterad med nya produkter priser, lager och information från Pyramid som är master på all produkt och kunddata.

Avslut

Tillsammans med Vendre kunde Ströms lansera sin nya e-handel på endast 40 dagar, något som Vendres VD Karl Kihlblom beskriver som mycket imponerande:

Lanseringen har uppmärksammats av många, inte minst i media. E-handel.se, Market och Dagens Handel är några av branschtidningar som skrivit om Ströms satsning. E-handeln har även nått stor framgång bland såväl nya som gamla kunder. Sedan lanseringen i November 2020 har Ströms redan 1500 aktiva kunder i sin e-handel och omsatte hela 2M kr under en månad direkt efter lanseringen. Att försäljningen blev högre än förväntat, trots pågående pandemi, är ett kvitto på att det funnits en efterfrågan.

“Vi har våra engagerade medarbetare, vårt nuvarande affärssystem och valet av plattformen Vendre att tacka för att vi lyckades få ut e-handeln så pass snabbt. Tack vare vårt samarbete så har saker som egentligen inte är möjliga blivit möjligt” berättar Ströms VD Torbjörn Rusck.

Efter över 100 år av framgångsrik retail är Ströms mål nu att en stor del av deras omsättning ska genereras via e-handeln, redan år 2021.