I det här blogginlägget tänkte jag gå igenom grunderna inom vad som är viktigt att tänka på när man jobbar med sökmotoroptimering för sin e-handel.

 

Sökmotoroptimering delas upp i tre olika delar:

1. Sökordsanalys där du bestämmer vad du vill synas på

2. On page optimering där du förklarar tydligt för Google och användarna vad hemsidan handlar om

3. Off page optimering som handlar om att ta toppositionerna på Google

 

 

Först – en kort introduktion till Googles algoritm

Google tittar på över 200 faktorer när de bestämmer hur en hemsida ska placera sig på sökmotorn. Algoritmen är hemlig men sökmotoroptimerare har kunnat testa sig fram till vad som fungerar och vi vet nu mer eller mindre exakt hur Google fungerar, även om det i vissa fall är svårt att förutspå hur vissa söktermer ska ranka.

Den absolut viktigaste faktorn när Google bestämmer var på sökmotorn en e-handel ska dyka upp är antalet relevanta och starka andra hemsidor som länkar till din e-handel. Man kan säga att varje gång någon länkar till din e-handel ser Google det som en röst, och desto större och bättre hemsida som länkar till dig desto starkare blir rösten. Det är bättre att få en länk från t.ex en myndighetssida än från kompisen nystartade blogg.

Utöver länkarna tittar Google till stor del på vad som händer på hemsidan. Hur länge den funnits, om innehållet är unikt, hur den är uppdelad, om den laddar snabbt osv.

Jag kommer att gå igenom det här mer i detalj snart.

Lista på Googles faktorer

Här finns en lista på starka signaler Google tittar på.

Sökordsanalys – Vad söker folk på?

Först och främst behöver du bestämma vad du ska försöka att synas på, det gör du såhär:

1. Se till att sökorden är köpvänliga

När det gäller e-handel vill du jobba med sökord där det är stor chans att besökaren också faktiskt tänker köpa något. En person som söker på “röda löparskor” är mycket närmare ett köp än en person som bara söker “skor”.

Tilläggsord som kan vara bra att satsa på är också “köpa”, “bästa”, “billigaste”, “fri frakt”, “rea” och olika märken alltså t.ex “bästa löparskorna” “löparskor fri frakt” “adidas löparskor” osv.

Försök att komma så nära inpå kunden som möjligt.

2. Kontrollera antalet sökningar på sökorden

Du vill givetvis jobba med sökord som faktiskt har sökningar. Du kan få uppskattning på hur många sökningar ett visst sökord har genom att använda Google Keyword Planner eller MOZ keyword tool.

Du kan också använda dig av Google för att testa att slå in sökfraser och se vad som dyker upp som förslag. Det är sökningar folk gjort tidigare och ger en viss indikation. Du kan också titta längst ned på Google efter alternativ.

 

Pro-tip

För att få mer exakt data på hur många olika sökningar sökorden har kan du först sätta upp en Google AdWords kampanj med en mängd olika sökord för att se hur mycket visningar de olika sökorden får.

3. Kontrollera att du kan ranka på sökorden

Som jag nämnde i början så tittar Google på en stor mängd olika signaler när de bestämmer hur ett sökord och en sida ska ranka i sökmotorn. Den här delen av sökordsanalysen är utmanande och kanske den svåraste då det krävs en del erfarenhet. Det är en stor fördel att med egna ögon ha sett hur olika hemsidor tillslut lyckats ranka på Google.

För att få en uppfattning av hur hög konkurrensen är på ett sökord kan du använda dig av MOZ chrome extension.

Om vi t.ex söker på löparskor så kan vi se att de flesta domänerna i toppresultaten har ett högt DA (Domain Authority). Stadium har t.ex 60. Det betyder att det är många andra starka domäner som länkar till dem.

En nystartad hemsida startar på 1 och t.ex CNN.com har 99.

 

“PA”, betyder “Page Authority” och betyder alltså hur stark själva undersidan i sig är. I det här fallet – undersidan för “löparskor herr”.

Moz tittar på flera olika faktorer när de bestämmer vilken siffra hemsidan får men främst alltså hur många länkar av god kvalitet hemsidan har.

Så om din e-handel har 20 i DA och alla andra hemsidor på sökfrasen du vill synas på har över 40 så kan det bli lite klurigt. Dock måste du nu titta på vilken PA sidorna har som ligger där, om många PA ligger lågt så finns det fortfarande en chans för dig att ta dig upp om du vet hur du ska få starka länkar till den specifika undersidan.

Det handlar alltså om att både få starka länkar till din domän överlag och även till dina specifika undersidor.

Lek runt med olika sökord och bilda dig en uppfattning och se om du kan hitta öppningar på sökningar med antingen en del låga DA eller PA resultat.

On page – Vad som händer på hemsidan

När du nu bestämt dig för X antal sökord så vill du se till att dela upp hemsidan efter sökorden. Låt oss säga att du bestämt dig för följande sökord:

 

”Adidas Fotbollsskor”

”Puma Fotbollsskor”

”Vita sneakers”

”Blåa sneakers”

Dela upp hemsidan

Vad du vill göra här är att dela upp var och en av sökorden under en egen undersida. Vad många gör är att man kanske samlar alla sneakers under undersidan xyz.se/sneakers men sedan inte delar upp sidan mer.

Du kan samla alla dina skor på /sneakers, men det är bättre om du sedan gör undersidor för respektive produkt också:

xyz.se/sneakers/vita och xyz.se/sneakers/blåa.

För varje undersida är det sedan några saker du vill få rätt, här ser du hur Intersport gjort det:

  • Du ska ha sökordet, i det här fallet “löparskor” i din URL
  • Sökordet ska finnas i H1:an
  • Sökordet och variationer ska finnas i texten på sidan.

 

Texten på varje kategorisida och och produktsida ska vara unik

Det här är väldigt viktigt. Många använder exakt samma texter som sina leverantörer eller som konkurrenter. Man får väldigt stora fördelar (men det kostar givetvis mycket mer pengar) av att skriva unika kategori och produkttexter.

Dessutom ska du tänka på detta:

  • Sökordet ska finnas i titeltaggen
  • Hemsidan ska vara mobilvänlig. Du kan testa din hemsida hos Google här
  • Sidan ska ladda snabbt. Alltid under 3 sekunder. Helst under 2.
  • Sidan ska ha HTTPS
  • När du länkar runt på din hemsida, använd sökorden i länkarna. Skriv alltså inte “Kolla in våra röda löparskor här” och gör ordet “här” till en länk. Utan gör orden “röda löparskor” till en länk. Det hjälper Google att förstå vad sidan handlar om ännu mer.
  • Om du någonsin byter URL:er eller om du ska byta hemsida så är det en hel del saker du behöver tänka på.
  • Det finns ett potentiellt 50-tal punkter ytterligare att titta på, men gör du ovan har du kommit en bra bit på vägen.

 

 

 

Off page – Så gör du din e-handel populär i Googles ögon

Google tittar alltså till stor del på hur omtalad en hemsida är på nätet för att bestämma vilken position den ska få i sökresultaten. Främst tittar man på hur många länkar av “rätt kvalitet” man får.

Om du har en e-handel som säljer löparskor så är det ju de bästa länkarna du kan få länkar från andra hemsidor som också handlar om skor. Låt oss säga att någon tidning eller stor bloggare som skriver mycket om löpning länkar till din undersida om löpning så är det kanon.

Det är mindre bra om du får en länk från en liten blogg som handlar om t.ex veteranbilar eftersom att Google kommer tycka att det är så orelevant och då nedvärdera länken.

Så hur får du då de här länkarna? De finns extremt många sätt att få länkar på, de flesta är tidskrävande då en annan hemsida inte bara lägger upp en länk hur som helst utan att själv tjäna på det, eller tycka om företaget de länkar till.

Här är några sätt få länkar på:

Gästblogga

Du kan gästblogga på hemsidor som är starka. Kontakta hemsideägaren och se om du får skriva ett gästblogginlägg som vänder sig till deras läsare och ger dem något av värde. Du får i utbyte en länk.

Skapa unikt innehåll

Om du skapar riktigt bra innehåll på din webbplats, gör tävlingar eller liknande och sedan sprider det på sociala medier samt mailar bloggare om detta så finns det en chans att de länkar till dig. Det är väldigt viktigt att stå ut ordentligt. Du kan titta på liknande innehåll som du ser att andra redan länkar till och göra något bättre och be dem att länka till dig istället. Väldigt tidskrävande men kan ge mycket bra resultat om det görs rätt.

Använd egna domäner att bygga länkar ifrån.

Den här tekniken används av en stor del av de webbplatser som syns på på Googles förstasida och är väldigt effektiv. Dock kan du inte bara registera 10 domäner och börja länka till din e-handel så Google ser att de domänen är nya och inte har något värde.

Vad du kan göra är att köpa äldre domäner som inte uppdateras längre och börja driva de hemsidorna så att du kan där dessutom kan länka in till dig. Det är viktigt att då se till att de domänerna i sin tur inte fått skräplänkar till sig och att verkligen har ett högt värde i Googles ögon.

Här har du en lista på en massa olika tekniker att få länkar från.

Till slut

Sökmotoroptimering är kanske det mest kostnadseffektiva sättet att driva köpande besökare till hemsidan. Det är fortfarande väldigt många e-handlare som inte gör det på rätt sätt så man har ofta en stor chans att ta sig högt upp om man väljer rätt sökord. Sökmotoroptimering tar tid och det är en långsiktig investering i e-handeln till skillnad från annonser som kan stängas av och på när som helst.

Oavsett om du jobbar med sökmotoroptimering själv eller anställer ett SEO-företag så är det bra att veta att det finns en algoritm bakom det hela – och om du gör rätt så kommer du att ranka på Googles förstasida!

Skriven av Marcus Sandström

Marcus Sandström är VD och medgrundare till Viseo. Viseo hjälper e-handlare och andra företag med sökmotoroptimering och Google AdWords annonsering.