Så skapar vi nöjda kunder i din e-handel – Del 2

Vendre jobbar med e-handelslösningar som ska förenkla för dina kunder att göra affärer med dig. Det innebär att vi jobbar med hela upplevelsen från att kunden först kommer in i din butik tills efter att ordern är slutförd och kunden har sitt konto i din butik. Hur förenklar vi för din kund?

Läs del 1

Anpassa sortimentet till dina kunder (Personalisering)

Det finns effektiva sätt att anpassa de produkter och kategorier som dina kunder ser när de loggar in eller besöker webbutiken. Att visa rätt produkter högt upp på sidan kan göra skillnaden mellan om besökaren stannar eller lämnar, alternativt om sidan känns snabb, rörig och svårnavigerad.
Vi på Vendre har gjort några olika lösningar som har fungerat mycket bra för att öka användarvänligheten, öka snittordern och förbättra kundupplevelsen.

Anpassa till alla olika kunder och intressen från dem?

Personalisering kan ses som ett stort område och det kan vara svårt att veta var man ska börja. Ofta handlar det om att börja snarare än att man måste ha hela planen klar från början. Vad kan vi göra på 20 % av tiden som ger 80 % av resultatet? Jag brukar försöka börja så enkelt som möjligt och sen utveckla det i steg. Många enkla saker ger ofta stor effekt. Nedan listar jag några saker som vi ofta lägger in i de projekt vi arbetar med. Dessa saker ger goda resultat och gör att sian känns mer anpassad för kunden.

1. Sortera produkterna på senast köpta efter inloggningssidan

Var skickar du kunden efter de har loggat in? Allt för ofta ser jag att man blir skickad tillbaka till startsidan eller till “mitt konto” som bara innehåller mindre rolig information så som mina adresser och senaste order. Inte så inspirerande och förenklande?

Vendres förslag: Skicka kunden till en sida (kanske förstasidan?) där du personaliserar en lista med det mest intressanta för kunden. Lista exempelvis:

    1. Deras senast köpta produkter
    2. De produkterna de handlar oftast
    3. Produkter som kunden har favoritmarkerat
    4. Alternativt de produkter som de har handlat mest men inte var med i den senast ordern.

Extra tips: I den listningen, visa köpknappar och antalsrutor för att göra det snabbt för kunden att lägga produkter i varukorgen.

2. Under mitt konto, visa de populära produkterna

Använd sidan för “mitt konto” till att ge kunden rekommendationer, visa de vanligaste produkterna de köper eller ge rekommendationer på “Andra som köpte dessa produkter köpte också” om du vill jobba med att bredda sortiment för kunden.

På kundens egna sida kan det också vara smart att lägga upp kampanjbanners eller kontaktinformation för kundens säljare / kontaktperson för att göra den mer personlig och värdeskapande.

3. Låt kunden favoritmarkera produkter som du visar högre upp i listningar

Ett annat exempel från min vardag är när jag går runt i en webbutik och ofta hittar flera produkter som liknar det jag är ute efter. Jag vet inte exakt vilken produkt jag ska gå vidare med men flera är intressanta. I vissa fall lägger jag båda i varukorgen för att senare bestämma mig, dock beror detta bara på att det inte finns en möjlighet att favoritmarkera produkterna.

Genom att skapa en favoritmarkering av produkter kan kunden senare gå igenom sitt urval och snabbare jämföra och välja produkt. Det är ett enklare steg att favoritmarkera än att köpa, både för att jag kanske har produkter i varukorgen som jag redan vet att jag ska köpa samt att det känns som en mindre barriär för mig att bara favoritmarkera.

Hur fungerar det på din butik idag? Tror du att en önskelista skulle förenkla för dina kunder?

4. Sätt samman kategorier åt dina största kunder som bara de ser

Har dina storkunder ett sortiment som är utvalda specifikt för dem? Skapa unika kategorier med deras bolagsnamn och lägg dem högst upp / först i kategoriträdet. Detta ger en känsla av anpassning till deras bolag och det skapar en trygg känsla att allt i den kategorin är korrekt upphandlat av företaget och steget till köp är enklare. Om din plattform har stöd för det kan du med fördel byta ut bakgrunden / headern eller något annat element och lägga in deras logo för att skapa ännu större känsla av anpassning till kunden.

I V-commerce kan du enkelt skapa kategorier som bara syns för en specifik kundgrupp / kund och därmed enkelt åstadkomma denna funktionalitet. Läs mer under B2B E-handel.

5. Nytt menyalternativ: “Dina populära varor”

Lite av en fortsättning på ovanstående punkter, men en intressant sak vi testade var att lägga till en kategori som helt dynamiskt genererade ut innehåll baserat på vad man köpt tidigare. Sorteringen var slumpmässig men visade alla produkter som man tidigare hade köpt. Detta var en av de populäraste kategorierna att besöka eftersom det enligt kunderna “Gick så snabbt att hitta rätt produkter”.

Vendres e-handelsplattform V-commerce

Läs mer om Vendres e-handelsplattform V-commerce. Plattformen har specialutvecklats för B2B E-handeloch är unik i anpassningsbarhet av design och integrationsmöjligheter.

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.