Så skapar vi nöjda kunder i din e-handel – Del 1

Vendre jobbar med e-handelslösningar som ska förenkla för dina kunder att göra affärer med dig. Det innebär att vi jobbar med hela upplevelsen från att kunden kommer in i din butik tills efter att ordern är slutförd och kunden har eget konto.

I detta inlägg kommer vi beröra hur du kan öka kundnöjdheten med en smidig och enkel upplevelse för dina återkommande kunder. De är trots allt rätt viktiga att hålla nöjda, eller hur?

Inloggningen som loggar ut dig. 2017?

En av de mest grundläggande funktionerna i en e-handel är att kunder ska kunna ha sina egna konton. På kontot kan man se sina tidigare order och redigera sin information. Men det viktigaste för mig när jag handlar är enkelheten när jag kommer till kassan. Alla fält bör då vara ifyllda och det går snabbt för mig att slutföra köpet.

På de stora webbtjänsterna vi använder dagligen så som Google, Facebook, Twitter, mailklienter och liknande så är vi ständigt inloggade. Varför fungerar inte webbutiker på samma sätt?

Är inte något av det mest frustrerande problem med inloggningar? Först behöver jag komma ihåg vilken e-post jag använde, sen vilket lösenord som jag angav. Efter att mitt lösenord inte fungerade så behöver jag begära ut ett nytt. Bekräfta via en länk och dessutom sen få ett lösenord du inte har valt så du måste upprepa samma process igen nästa gång (om du glömmer bort igen).

Varför behandlas de viktigaste kunderna på det sättet?

När jag själv ska göra detta så möts jag alldeles för ofta av detta:

De vill att jag ska logga in igen. Det är det normala förfarandet men eftersom jag använder samma dator som när jag var inne här senast så finns ingen anledning för mig att jag inte stannar inloggad. Nu måste jag leta upp vilken e-postadress jag använde samt sen komma ihåg vilket lösenord. Allt för att bli utloggad igen innan nästa besök.

Hur fungerar det hos Vendre?

  1. Kunden kan stanna inloggad om han / hon inte väljer att logga ut
  2. Du kan ställa in hur länge du önskar att kunder stannar inloggade per automatik. Vi rekommenderar minst en månad men om besöken kan vara med längre mellanrum så finns det det möjlighet att förlänga den ytterligare
  3. När kunden återvänder till butiken är varukorgen sparad (se även nästa punkt) och kunduppgifterna i kassan är förifyllda.

Detta ger fördelen att vi kan spåra kunden bättre mellan besök och samla in mer data om produkter de tittar på och vad de letar efter.

Sparad varukorg

När din kund har loggat in så kan de börja lägga in sina produkter i sin varukorg. Så fort något läggs in eller tas bort i varukorgen så sparas det på kundens konto. Det gör att kunden kan logga ut, och sedan logga in på en annan dator eller enhet (exempelvis mobil) och fortsätta köpet. Genom att kombinera ovanstående punkt och låta kunden stanna inloggad på alla enheter bidrar detta till en köpupplevelse som fungerar helt mellan enheter och upplevs väldigt smidig för din kund.

När köpet har genomförts får kunden en orderbekräftelse som också är anpassad både för mobil, surfplattor och dator.

Om du vill fortsätta att läsa om hur du kan skapa nöjdare kunder klickar du här.

Vendres e-handelsplattform V-commerce

Här kan du läsa mer om Vendres e-handelsplattform V-commerce. Plattformen har även utvecklats för B2B E-handel och är unik i sin möjlighet till att anpassa både design och integrering med olika affärssystem. Klicka här så kan du se om vi kan integrera med just ert affärssystem.

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.