Så får du din e-handel att generera leads

Hur bra är ni på att ta hand om nya kunder som kommer in på er sida men inte köper?

Visste du att i det är vanligt att över 95 av 100 nya besökare lämnar en e-handel utan att ha tagit kontakt eller lagt en beställning.

E-handel B2B handlar inte bara om återkommande beställningar från existerande kunder. Det handlar också om att skapa nya leads till era säljare och uppmuntra nya kunder att få kontakt med er. Det finns flera sätt att göra detta på som har visat sig både effektiva för säljaren och framförallt enkla för besökaren.

Högt upp på sökmotorerna med kategori- & produktsidor

För nästan alla företagare är det en självklarhet att försöka jobba sig uppåt på sökmotorernas träfflistor med några extra viktiga sökord som man har valt ut. Nästa steg, som många glömmer, är att optimera för synlighet på alla produkter & kategorier för att nå den breda massan som söker på enskilda produkter. När kunden kommer in på den enskilda produkten är ofta intresset stort och kunden är nära att genomföra köpet om rätt pris och andra parametrar stämmer. Här har du en stor möjlighet som många missar. Om du riktar dig till kunder som behöver logga in, se till att det finns ett enkelt registreringsflöde där köpknappen annars skulle varit eller gör det enkelt för kunden att lämna sina kontaktuppgifter direkt på produktsidan. Därefter kan en säljare återkoppla till kunden och ta upp beställningen eller sätta upp ett konto.

Optimera Förstasidan

Förstasidan är till för att skapa en uppfattning om er som bolag och visa på bredden av ert utbud. Gör inte startsidan för ren med några få bilder. Visa hellre upp en mängd olika produkter från olika kategorier så att din besökare förstår hela ert sortiment och kan klicka sig vidare dit de vill. Undvik listor som genereras ur systemet med mest köpta produkter eller senast tillsagda Lägg upp de produkter & kategorier ni vet att flest kunder söker på och där ni har bra marginaler. Lite extra jobb brukar ge stor utdelning. Läs mer om hur vi vet vad kunder söker på på er sida

Tips! Lägg till en tydlig knapp för att kontakta er. Många går in på er sida för att hitta kontaktvägar. Förenkla för dem.

Optimera Kategorier & produktlistningar

På dina kategorisidor och produktlistningar har du möjlighet att börja bearbeta dina besökare & potentiella kunder mer aktivt. Även om du inte vill visa dina priser för alla besökare, se till att ändå ha en väl utvecklad sökfunktion, filtrering så att kunderna fritt kan klicka sig mellan olika produkter och se hela sortimentet. Tänk på att det ska gå snabbt att hitta det man letar efter och att laddningstiderna inte ska vara för långa.

Optimera Produktsidor

Som jag beskrev ovan så kan vi på produktsidan börja skapa leads på ett effektivt sätt. För en ny, oregistrerad användare, finns det några smarta tips vi tycker att du ska lägga in på dina produktsidor.

Fråga om produkt

Om kunden har specifika frågor om en viss produkt kan man med fördel lägga in ett frågeformulär som gör det enkelt för kunden att kontakta er. Det har visat sig att detta är klart mer effektivt än att visa en maillänk som ofta presterar sämre än ett formulär.

Be om offert

När vi är ute och handlar som företagskunder är vi oftast okej med att inte alltid se priser. Däremot vill man snabbt kunna be om ett pris när man hittar en vara man är intresserad av. Låt kunden skriva in antal produkter de önskar och sin e-post / telefonnummer för en offert. Kontakta sen kunden inom en vardag för att visa kunden er snabba service. Det höjer hela upplevelsen i att göra affärer eller handla hos er

Ange leveranstid

Även om kunden inte kan beställa produkten är det viktigt att visa leveranstiden. Många är ute efter nya leverantörer när behovet finns och att visa en kort leveranstid redan för en ny kund kan vara en extra trigger för att ta kontakt med er och be om en offert / bli kund. Vi är oftast mer intresserade utav att veta när vi får produkten/varan än att veta om ni har den i lager vilket faktiskt inte säger lika mycket

Telefonnummer till säljare

E-handeln är en av flera kanaler där ni har kontakt med era kunder. Många kunder önskar fortfarande ringa in sina beställningar. Gör ett telefonnummer tydligt på sidan dit de kan ringa och fråga och lägga order om de hellre vill det. Ange öppettiderna på sidan eller visa bara telefonnumret när ni har öppet.

Chattfunktion

Kanske det effektivaste sättet att fånga en besökare eller kund precis i stunden för köpbeslutet. På produktsidan eller när kunden har varit inaktiv en liten stund kan man “poppa upp” en chattruta och fråga om besökaren har några frågor. Detta är ett effektivt sätt att ta hand om nya leads och öka kundnöjdheten för existerande kunder. Här finns det en rad olika chattfunktioner att välja mellan som presterar olika bra. Fråga gärna oss om du vill veta mer om de vi tycker är mest lönsamma och smidiga.

Vendres e-handelsplattform

Vendres e-handelsplattform är optimerad för bästa möjliga synlighet i sökmotorerna. Plattformen är anpassad för företagsförsäljning och för att se till att er butik tar hand om era besökare på bästa sätt. På så sätt skapar Vendre tillsammans med er fler nya leads & kunder till era säljare.

LÄS MER OM VENDRES E-HANDELSPLATTFORM

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.