Printworks
– uppdaterad design med

mobilen i fokus

 

Printworks är ett svenskt designföretag som säljer presenter och accessoarer. Tillsammans med några av världens ledande illustratörer och fotografer skapar och producerar företaget accessoarer till mobil och laptop, brädspel att pryda ditt soffbord med, vackra fotoalbum, böcker och pennor. Ambitionen är att skapa funktionella och vackra produkter som förbättrar och förgyller din vardag.

 

 

 

Högre konverteringsgrad på mobilen 

När vi frågade Printworks varför användarvänligheten i mobilen just nu är den viktigaste faktorn för deras lönsamhet, svarade de snabbt att 85% av deras besökare surfar via sin mobil. Printworksmarket har också lyckats skapa en högre konverteringsgrad för besökare som kommer in via mobilen än andra enheter.

 

Printworksmarket satsar på vackra bilder och en startsida i ständig förändring. Med både grafisk designer, fotograf och marknadskommunikatör i teamet skapar de inspirerande material för såväl hemsida, sociala medier som sin övriga kommunikation. Vi har pratat med deras team för att få en bild av hur de tänker kring shoppen, mobilen och marknadsföring.

 

Varför tror ni att konverteringen är högre på mobilen?

– Hela vår digitala strategi bygger på mobile first, då majoriteten av våra besökare kommer in på vår hemsida via mobilen. Undersökningar visar ju att människor i större utsträckning använder sin mobil istället för desktop och det beteendet följer även in i e-handeln. Vi har en relativt billig produkt som inte kräver ett särskilt stort övervägande för att kunden ska ta steget till köp och därför handlar det om att optimera hemsidan för att göra vägen till konvertering så enkel som möjligt i mobil.

 

På vilket sätt arbetar ni för att driva in besökare till e-handeln?

 – Vår marknadsföring fokuserar i huvudsak på att skapa en känsla kring varumärket då vi är ett nystartat bolag. Vi vill att folk ska komma ihåg oss och bli en långvarig kund snarare än någon som köper en gång och sen glömmer bort att vi finns. De kanaler vi jobbar mest med är därför Facebook, Instagram och nyhetsbrev, där man med bilder och texter kan skapa sin identitet. Vi arbetar även en del med SEM för att fånga upp sökande kunder men det är inte där kunderna hittar oss.

 

Ni jobbar en del med influencers. Har ni sett någon ökning i försäljning/konvertering i och med detta arbete?

– Influencer marketing är en perfekt kanal för att ge företaget en persona och skapa en mer personlig relation till kunderna. Influencers är en av våra största markandsföringskanaler och vi har absolut sett en ökning i försäljning, men det har även bidragit till en större kännedom om företaget samt att återförsäljare hört av sig för samarbete.

 

Hur jobbar ni med att uppdatera ert content på sajten?

– Vi försöker att arbeta dynamiskt med sajten och hela tiden hålla oss aktuella i årstider/happenings och högtider.

Med Vendres drag and drop-funktion på sajten går det väldigt smidigt att ändra texter och bilder och skapa kampanjsidor utan att behöva röra i koden.

 

Vilka länder utöver Sverige säljer ni till?

 – Sverige är vår största marknad men vi finns på över 50 marknader och efter Sverige är det Tyskland, Frankrike , UK och Polen som är våra största marknader.

  


Det är enkelt att växa med Vendre


Börja smått och uppgradera när behovet växer. Eller byt till Vendre från ett annat system.

 

Testa nu   Se våra paket