Referenser

Klassisk B2B till Omnikanal

Diskteknik omsätter cirka 400 miljoner i Sverige & Norge och är en fullservicepartner för hela hotell- och resturangbranschen inom Disk, Tvätt och Städ. Under 2014 beslutade Diskteknik att göra en större satsning på e-handel och Vendre valdes till huvudpartner för hela e-handelssatsningen rörande förstudie, design, teknisk plattform samt löpande drift och underhåll.

Diskteknik i siffror

Omsättning: 400 miljoner kronor
Antal produkter: 12 000 st
Antal kunder: över 30 000 st återkommande kunder

Resultat

Disktekniks e-handel lanserades med responsiv design i Sverige för hela organisationen. Kunder och ordrarna läggs nu från både dator, surfplattor och mobil. CRM & ERP-system är integrerade med e-handeln genom Navision. Marknadsavdelningen har möjlighet att ta fram anpassade erbjudanden som säljare sedan kan presentera för varje kund beroende på behov och intresse. Webbförsäljningen gör det möjligt för Diskteknik att förstå sina kunders behov, få in nya kunder från hela landet, bredda sortimentet samt ge säljarna ett bra underlag inför säljmöten. Diskteknik har i över 40 års tid sålt sina produkter och service ute hos kund. Nu har deras kunder även möjligheten att när som helst lägga sig order i mobil eller dator vilket fyller ett stort behov.

Är bäst på personligt sälj, ska bli bäst på e-handel

På Diskteknik är service, snabbt på plats och rätt produkter fokus för deras kunder. Med över 60 säljare i Sverige och Norge besöker de många av Sveriges restauranger flera gånger i veckan och genomför service och underhåll av maskinerna i köket samtidigt som man fyller på alla produkter inom disk, tvätt och städ som behövs.

Tillsammans med Vendre var uppdraget att utöka den personliga upplevelsen med ett ännu enklare ordersystem som var öppet dygnet runt med snabb leverans redan dagen efter.

Omnikanal

En utmaning i projektet var att få köpflödet och kundresan integrerat med e-handeln genom hela organisationen. När en säljare är ute hos kund och lägger en order, ska den i samma stund finnas tillgänglig för kunden att följa genom e-handeln. Genom Vendres integration till Navision är detta möjligt. Alla order hanteras på samma sätt på Diskteknik och oavsett om kunden beställer via telefon, av en säljare eller via e-handeln kan ordern följas via webbutiken.

Personaliserat sortiment

En avgörande faktor för att göra Disktekniks e-handel unik var att göra det möjligt att kunna personalisera allt innehåll för sina kunder. Alla kunders köphistorik från det senaste året importerades redan innan lansering för att visas upp under kundens egna konto och i kassan som merförsäljning. Då kunde de populära produkterna direkt visas och kunden fick en full upplevelse redan från första gången de loggade in.

Utöver personaliseringen på individnivå kan Diskteknik även personalisera innehållet baserat på kategori som kunden hör till. Det gör att en hotellägare kommer exponeras för ett annat innehåll än en inköpare på en restaurang

Responsiv e-handel

Disktekniks e-handel byggdes med responsiv teknik vilket gör att det är samma tekniska lösning för både datorer, surfplattor och mobiler som besöker sidan. Designuppdateringar behöver på så sätt också bara göras i en mall, som sen anpassas och skalas om för alla enheter. Det blir en bättre och mer enhetlig upplevelse för kunden och lägre drifts- och underhållskostnader för Diskteknik.

Specialutvecklad funktionalitet adderas eftersom

Diskteknik är ett företag i förändring och man har stora krav och planer för den nya e-handeln. Löpande adderas nya funktioner utifrån de affärsbehov som finns för tillfället och som man tror kan öka försäljningen ytterligare.

Exempel på funktioner som Diskteknik har unikt:

Sortering på miljömärkning, avancerad sökfunktion, utökad sökmotorsoptimering för alla produkter och kategorier, återbeställning av tidigare order, offertförfrågan i butik för ej registrerade kunder, favoritmarkera produkter & personaliserat innehåll för inloggade kunder.

Full affärslogik från Microsoft Dynamics Navision

Diskteknik använder Navision för sin verksamhet och master för all data. Produkter, bokföring, försäljning, CRM och andra moduler utgår från Navision. Utöver V-commerce är flera system integrerade mot Navision.

Integrationen till Navision görs genom Vendres standardiserade modul V-Connect och synkroniserar informationen utan fördröjning så fort något ändras i respektive system.

E-Handelsplattform

Bygghemma

Länk

E-handelsplattform B2C

Brittfurn

Länk

E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.