Geggamoja växer med Vendre

”För oss var användarvänligheten allra viktigast”

 

Många av de mest lyckade affärsidéerna uppstår när man upptäcker ett behov av något man själv saknar. En brist på unika barnkläder av hög kvalitet, som samtidigt var tillverkade med tankar kring miljöansvar och hållbarhet, var vad som ledde till starten av det svenska och ekologiska klädmärket Geggamoja.

 

Systrarna Sara Sidenbladh och Anna Rietz startade till en början sin verksamhet i hemmet i Enebyberg. Deras mamma var passande nog sömmerska och var också den som började sy upp Annas kläddesign. Första kontoret installerades i källaren under deras mormor och morfars butikslokal.

 


Geggamojas grundare, systrarna Sara Sidenbladh och Anna Rietz.  

 

– När vi sedan började växa flyttade vi till en lokal mitt över gatan på cirka 250 kvadratmeter. Efter ett par år gick lagerflytten igen och vi landade i en stor lagerlokal med cirka åtta anställda, med truckar och pallyftar. Men vi insåg efter ett tag att vi inte ville syssla med lager och logistik – vi ville driva e-handel samt lägga energin på våra återförsäljare!

 

Önskad tillväxt krävde plattformsbyte

När Sara och Anna började fokusera på de bitar som de tyckte var kul, förstod de också att det krävdes en ny plattform för att kunna växa.

 

– Vi kände att vi inte kunde växa som vi ville med Magento och insåg att vi behövde göra något. Vi började kika runt hos våra konkurrenter för att se vilka plattformar de använde sig av och testade även en hel del olika demobutiker, berättar Sara.  

 

 

 Här ser du ett exempel på hur smidigt det är att jobba i Vendres system. Testa själv!

  

Geggamoja vände sig även till sociala medier för att söka efter rekommendationer. I gruppen Svensk E-handel blev de då tipsade om att kolla närmare på vad Vendre hade att erbjuda.

 

– Tipset kom dessutom från en person vi kände sedan tidigare och Vendre lyftes upp som en enkel och flexibel plattform, vilket var precis det vi var ute efter, menar Sara.

 

Varför föll valet på Vendre?

Att Geggamojas nya system skulle vara enkelt att jobba i var ett krav. Sara nämner att de till skillnad från befintligt system önskade en användarvänlighet som inte kräver att de är kodare eller utvecklare för att få till eller hantera vissa funktioner. Alla i organisationen skulle kunna hantera hemsidan på ett enkelt sätt. Geggamoja kände snabbt att Vendre skulle passa för deras verksamhet.

 

– Vi såg det mer som ett samarbete där vi skulle bidra med utveckling från båda håll, vilket skulle vara lika intressant för Vendre som för oss. Något som stod ut mot andra leverantörer var att vi hos Vendre inte blev en i mängden. Utöver fördelarna med själva systemet i sig upplevde vi att de inte krängde en produkt och skickade en fin offert, utan de hade förståelse för affären, säger Sara.

 

“Extremt mobilvänligt”

Något som snabbt visade sig var hur Vendres system smidigt anpassades för mobil trafik. Med tanke på att 80 procent av Geggamojas kunder främst använder sig av mobilen var det viktigt att webbsidan anpassades för bästa möjliga köpupplevelse. Att bidra med minsta möjliga friktion är viktigt och något som ligger i tiden för de alltmer kräsna digitala konsumenterna.

 

 

– Det är väldigt lätt att göra sajten mobilvänlig och framförallt behöver just kassan vara bra utformad. Just nu har vi även planer på att koppla på Swish, så att kunden slipper leta efter kortet eller ta köpet på faktura, säger Sara.

 

Geggamoja växer med Vendre

Något som Vendres plattform vill bidra till är att man ska kunna växla upp när det krävs och inte vara låst i ett system utan potential att komma igång snabbt.

 

Utöver att systemet är mer lättarbetat och att allt det dagliga arbetet underlättas, så visar sig även det lyckade bytet i Geggamojas försäljningssiffror. Bytet har blivit en bra katalysator och Geggamoja växer med Vendre. Än så länge har de ökat sin omsättning med 30 procent jämfört med förra året.

 

 

– Flexibiliteten i systemet har underlättat för oss! För att beskriva enkelheten så skulle även receptionisten, eller vem som helst på ett företag, kunna hjälpa till. Innan vi bytte till Vendre jobbade vi i ett open source-system som var mer komplext, men nu kan vi enklare få igång exempelvis Facebook-pixlar och annat som underlättar enormt, menar Sara.

 

Bra partners låter dig fokusera på rätt saker

Som egenföretagare handlar det om att ta rätt beslut när det kommer till partners och prioritera vad man ska lägga sin tid på. Det är inte alltid bäst att försöka göra allt på egen hand, speciellt inte när man växer. Från starten och fram till 2016 hade de hand om hela flödet med lager och logistik själva, vilket de till slut kände att de ville outsourca.

 

 

– Vi förstod att vi som bolag helt enkelt behövde göra vissa förändringar för att kunna få ett annat resultat. Det var självklart nervöst att verkligen släppa lagret, så vi drog på det i två år. Men det är ett av de bästa besluten vi tagit. Med vårt trepartslager- och logistikbyte via DreamLogistics kan vi leva upp till kraven från slutkunden och våra återförsäljare på ett annat sätt. Kvaliteten av tjänsten blir högre än om vi skulle leverera den själva, därför överlämnar vi den till proffsen, säger Sara.

 

På samma sätt som Sara och Anna insåg att de inte ville ha ett open source-system som e-handelsplattform, tog de alltså samma beslut kring logistiken. Det bästa är när man lägger tiden på att göra sin grej.

 

Verksamhet med fokus på hållbarhet

Förutom att skapa en grund för en hållbar verksamhet försöker Geggamoja även ta fram så mycket hållbara produkter som möjligt – för sin och sina barns framtid.

 

– Vi har som mål att bli Sveriges mest miljömedvetna barnklädesföretag. Vi är stolta över att över 80 procent av vårt produktsortiment består av hållbara material, berättar Anna.

 

Deras hållbara sortiment består av två delar. Delvis jobbar de med upcyklade produkter som innebär att de använder tyger från tidigare klädkollektioner för att ta fram nya produkter och plagg.

 

 

Första gosedjuret, Doddi, fick liv våren 2013 och är en av produkterna som tillverkats av tillvaratagna resttyger.

 

Geggamoja är dessutom ett av de första barnklädesföretagen som arbetade med leverantörer som certifierats med GOTS – den mest erkända certifieringen av ekologisk odlad bomull.

 

Mer kommunikation och förståelse för kunden

Med tanke på att Geggamoja hade haft sin tidigare plattform i tio års tid blev det en nystart på flera sätt – även kring hur de kommunicerar med sina kunder. I och med den nya plattformen, sajten och funktioner så som Instagram shopping fick de möjlighet att växla upp kommunikationen mot slutkunderna, vilken tidigare främst skett via återförsäljare.

 

– Det är också skönt när saker och ting finns integrerat i plattformen, bland annat Mailshimp som gör att man får in rätt data för vår egen analys. Vi lägger en del pengar på marknadsföring och vill såklart investera pengarna rätt. Så nu börjar vi få ordning på detta. Tidigare var spårningsprocesserna mer komplexa, men nu har vi kunna börja mäta ordentligt. Hos Vendre fick vi nya och bra sätt att jobba med detta, menar Sara.

 

 

Förutom att Geggamoja säljer mer så har kunderna uppmärksammat att webbsidan är uppdaterad rent utseendemässigt. Inför lansering passade de också på att låta Vendre ta fram ett nytt helhetsgrepp kring den grafiska profilen, med mjukare färgskala och lekfullt typsnitt. De har fått mycket fin feedback med spontana mejl och meddelanden.

 

– Våra kunder känner verkligen att vi har gjort ett uppsving rent designmässigt, något som samtidigt har lett till vår ökade konvertering, berättar Sara.

 

Alla i företaget förstår sidans struktur

De har också förstått vikten av att skapa innehåll och artiklar kopplat till sina produkter. Något som är bra ur SEO-synpunkt men framförallt tacksam information för småbarnsföräldrar som inte vet vad de ska välja för sitt barns bästa. Ett enklare och mer flexibelt system har gett så mycket mer än bara en väl fungerande grundfunktion.

 

 

Sara berättar hur det med Vendres system är enkelt att skapa och publicera redaktionellt material som även hör ihop med produkterna, istället för att lägga tid och energi på interna länkar.

 

– Det är supersmidigt. För oss var användarvänligheten allra viktigast. Nu kan vi enkelt använda drag and drop, skapa kampanjer – och alla i företaget förstår sidans struktur, säger Sara.

 

Men det stannar inte här. De har många idéer på hur de kan utveckla Geggamoja.com ytterligare. Tankar finns kring att skapa en snygg och enkel B2B-lösning.

 

 

 – Även B2B-kunderna börjar ställa krav på snygg design, användarvänlighet och inspiration! Här ser vi Vendre som den självklara samarbetspartnern i vårt nästa-IT projekt!

 

Är du Magentokund – eller använder en annan plattform – och står inför valet att antingen uppgradera eller byta plattform helt? Open source är inte för alla och med Vendre förenklas administrationen så att ni istället kan fokusera på tillväxten.


Det är enkelt att växa med Vendre


Börja smått och uppgradera när behovet växer. Eller byt till Vendre från ett annat system.

 

Testa nu   Se våra paket