Referenser

Ökad konvertering med 8,8%

Bakgrund

Webhallen är ledande inom teknikförsäljning i Sverige och omsätter över 1,3 miljarder med både fysiska butiker och e-handel.

Uppdraget

Vendres uppdrag för Webhallen har varit att som partner täcka behovet inom interaktionsdesign och konverteringsoptimering. Detta innebär att Vendre löpande tagit fram förslag för att identifiera fokusområden och därefter testa lösningar som kan hjälpa deras kunder att lättare genomföra köp och därmed öka konverteringsgraden.

Utmaning

Med hjälp av webbanalys och designutvärdering har Vendre tagit fram ett antal förändringar för Webhallens produktsida. Utmaningen för Webhallen har varit att uppdatera sin design utan att drastiskt förändra sin sida som är så starkt kopplad till deras varumärke. Med detta i åtanke var vi dock övertygade om att produktsidan kunde förbättras för att leda till fler köp.

Exempel från vårt samarbete

Konverterande produktsida

Efter en analys av Webhallens produktsida tog Vendre fram tre prioriteringar för ökad konvertering:

  • Öka förtroendet
  • Ta bort distraktioner
  • Ny knappdesign

Dessa tre designades och applicerades sedan på produktsidan i flera A/B-tester.

Resultat

Vendres produktsida gav en ökad konvertering med 8,8%.

Förstärkt omnikanalkänsla

Vi hade en hypotes om att de fysiska butikerna kunde utnyttjas ännu mer för att öka konverteringen i e-handeln. Det kunde göras tydligare på webben hur smidigt det är att handla hos Webhallen och få snabb tillgång till sina produkter via deras fysiska butiker.

Vi ville att detta skulle framgå mer tydligt, som en extra service för kunden som längtar efter sitt nya inköp.

Resultat

Vi designade en banderoll med texten “Hämta idag” att placera på produktsidans bild. Vi utnyttjade därefter en IP-nummerhämtning för besökaren som kontrollerade följande:

    • Finns det en Webhallenbutik i närheten av besökaren?
    • Har butiken öppet?
    • Finns den aktuella produkten i lager i butiken?

När alla dessa tre villkor stämde visades banderollen.

Produktsidan med banderollen ökade det genomsnittliga ordervärdet med 172 kr!

Konverteringsoptimering

Pricerunner

Länk

Konverteringsoptimering

Bubbleroom

Länk

E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.