Referenser

Ökade försäljningen med över 90 %

I och med den responsiva designen så ökade försäljningen med över 90 % från mobiler och surfplattor.

Från Nacka till hela Sverige

Känsla för detaljer är något som är tydligt när man sätter foten innan för dörren på Björknäsvägen i Nacka. Man slås också av den otroligt stilfulla inredningen och doften av linolja. Även om du inte äger ett sekelskifteshus så vill du köpa de snygga och nyrenoverade badkaren, handtagen eller kaminerna.

Tillsammans med Vendre och Åsa Bergius, e-handelschefen på Nacka Byggnadsvård, har e-handeln byggts upp under flera år och är idag en av branschens mest heltäckande butiker inom området. De har gjort sig ett namn både i Sverige och Norden genom bland annat medial uppmärksamhet i inredningsprogram som Äntligen Hemma.

Från butik till e-handel

Entreprenören Björn Andersson startade Nacka byggnadsvård 1998 och hade inom kort gjort sig ett namn nationellt. Folk reste till butiken i Nacka för att titta på just den dörren eller taklampan som helt unikt hade restaurerats från grunden av Björn och hans kollegor. Inom några år blev Nacka Byggnadsvård en ikon för

renovering av sekelskifteshus.

Valet var inte helt självklart att starta e-handel. Många produkter är unika och finns bara i en upplaga, och butiken har ett stort sortiment av tillbehör som skulle kunna ge väldigt låga ordervärden. Trots det så tog vi tillsammans ett beslut att med butikens unika vinkling testa en mindre e-handel med utvalda produkter för nätbutiken. Idag ligger i princip alla Nacka byggnadsvårds produkter uppe för försäljning.

Olika produkter, olika behov

För Nacka byggnadsvård är det viktigt att alla produkter man erbjuder kan presenteras på webbutiken, oavsett om det är en kamin för 65 000 kr eller en skruv för 7 kr. Produkterna behöver dock presenteras olika och på de dyrare produkterna vet vi att kunden hellre vill skapa en kontakt och diskutera detaljerna än att köpa direkt i webbutiken. Varje produkt kan taggas upp för att få ett kontaktformulär istället för en köpknapp. Det ger tydlig konvertering direkt på produktsidan även om köpet sker senare.

Responsiv design

Nacka byggnadsvård är byggd med responsiv design för att både besökare till den fysiska butiken men också e-handelskunder enkelt ska kunna hitta vad de söker.

Då vi sedan tidigare vet att många mobila besökare letar information om de fysiska butikerna har vi genom en enkel navigering gjort så att besökare på ett knapptryck kan hitta information om de fysiska butikerna. Detta innebär också att vi enkelt kan t se hur stor andel av besökarna som är intresserade av de fysiska butikerna, och utesluta dessa ur e-handelsstatistiken.

Det är samma system, produkter och innehåll för mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Systemet skalar helt automatiskt om alla delar så att de passar optimalt till varje enhet.

Resultat

I och med den responsiva designen så ökade försäljningen med över 90 % från mobiler och surfplattor.

Webbanalys

SF Bio

Länk

Konverteringsoptimering

Pricerunner

Länk

E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.