Micki skapade unika upplevelser baserat på marknad och varumärke

Micki skapade unika upplevelser baserat på marknad och varumärke

Kundcase: Micki Leksaker

Om Micki Leksaker

Micki är ett familjeägt företag som funnits sen 1944. Ända sedan starten har produktutveckling legat till grund för deras framgångar och än idag skapar de nya leksaker och lekupplevelser med upptäckarlust i fokus. Deras huvudkontor finns i Småland där även produktutvecklingen och tillverkning av träleksaker samt andra produkter i trä sker.

Mickis vision är glada, lekfulla barn i en trygg värld och de förstår barnets behov av fantasifull lek och glädjen den ger. Inspirerade av detta utvecklar och erbjuder de lekupplevelser för alla generationer. Förutom deras egentillverkade leksaker under varumärket “Micki” så äger de även rättigheterna för att sälja leksaker från Bamse, Pippi, Skrållan, Siku, Babblarna, Lundby och DesignaFriend.

Uppdrag

Mickis mål var att skapa en ny, unik e-handel med kundupplevelse i framkant, samtidigt som den stärker deras brand och framhäver deras breda produktsortiment. Inför lanseringen önskade de dessutom samla hela sitt breda varumärkessortiment i en och samma e-handel. Detta innebar i praktiken att fyra egna hemsidor och en webbshop skulle bli en och samma butik i plattformen Vendre.

Micki ville öka tillgängligheten på marknaden genom att bygga sin e-handel på en plattform där de har möjlighet att nå ut med sitt sortiment i både Norden och övriga EU. För att stärka användarvänligheten ytterligare efterfrågade de även att e-handelns storefront skulle kunna anpassas efter de olika marknaderna.

Resultat

Flera varumärken, samma site
Micki hade tidigare en site för respektive varumärke. I deras nya e-handel har samtliga varumärken istället samlats på en och samma domän. Det innebär att Mickis kunder kan köpa leksaker från såväl Micki som Skrållan, Pippi, Bamse, Babblarna eller Lundby i en och samma kassa, vilket har skapat en bättre helhetsupplevelse och ökad användarvänlighet för Mickis kunder.

Unika undersidor

Att samla alla varumärken på samma site var en stor utmaning då flera olika grafiska profiler skulle frontas. Mickis egna varumärken går under en profil medan de andra varumärkena, såsom Bamse och Pippi, har egna färger och typsnitt som ska kommuniceras. I den nya butiken har Micki tillsammans med Vendre skapat egna startsidor för alla varumärken. För varje varumärke finns möjligheten till ett helt unikt typsnitt och använda andra färger på den landningssidan, vilket gör att hela sidan ändrar uttryck beroende på om du ska köpa produkter från Bamse eller Micki.

Ökad tillgänglighet

I Vendres plattform har Micki möjlighet att sälja till hela världen genom ett och samma system. Via en enkel administration kan de dessutom skapa unika kundupplevelser baserat på vilket land kunden befinner sig i.

Tack vare Vendres stöd för internationell försäljning kan Micki fronta olika varumärken beroende på kundens valda marknad. Detta är en funktion som var avgörande för Micki när det kom till att samla alla marknader och varumärken på en och samma site. De ville göra det enkelt för kunderna att se vilka varumärken som erbjuds på vilken marknad, redan tidigt i kundresan.

Klarna

Micki har valt att integrera e-handeln till Klarna för alla deras marknader. Att de använder sig av Klarna Checkout ökar konverteringen då deras kunder själva kan välja om de vill bli debiterade på sitt kort, använda delbetalning, faktura eller betala via sin internetbank. Valet av Klarna ger även Micki en tydlig överblick av alla kunders ordrar och betalningar, dessutom möjlighet att ha samma kassa för samtliga marknader.

Lekfullhet

I samband med lanseringen av e-handeln publicerade Micki även sin nya grafiska profil.
Den nya profilen har legat till grund för arbetet med e-handeln och det var viktigt att sitens grafiska element skulle matcha Mickis lekfulla uttryck.

För att förstärka känslan av den lekfullhet som Micki står för så har e-handeln dessutom inslag av ljudelement. Som ett komplement till de livfulla bilderna och glada färgerna så kan Mickis kunder lyssna på Skrållans taldockor – direkt på siten.

Avslut

Tillsammans med Vendre har Micki samlat fyra olika hemsidor och en webbshop i en och samma butik. Över tio domäner har i och med lanseringen pekats om till samma sida vilket tillåter Micki att jobba fokuserat med content i en och samma administration, något som dessutom är avgörande för att öka SEO och nå högt på Google. Samarbetet mellan Vendre och Micki har inte bara resulterar i en ny e-handel, utan även en förbättrad helhetsupplevelse för Mickis kunder. Samtidigt har Micki själva ökat tillgängligheten och tagit ytterligare ett kliv ut på marknaden.

Utöver försäljningen D2C så säljer Micki även sina produkter till ett flertal återförsäljare, däribland Åhlens, Ellos och Jollyroom. Vid valet av plattform var det därför viktigt för Micki att möjligheten fanns att i framtiden bygga ut e-handeln så även orderportalen för ÅF finns i samma plattform, vilket är ett mycket enkelt steg att ta i plattformen Vendre.