Blogg , How To

Hamna högst på Google!
Styr innehållet i dina
meta-beskrivningar

“Alla nätbutiker bör se över sina sidor”

Vad har hänt?

E-handel.se presenterar i en artikel att Google uttökat textbeskrivningen under länkarna i sökresultatet, detta har bekräftats av nyhetssajten Search engine. Google beskriver att målet med förändringen är att ge användaren mer beskrivande texter och på så sätt göra det lättare att hitta relevanta resultat till sina sökningar.

Hur påverkar detta mig?

Textbeskrivningen har under november ökat med hela 70 tecken och innebär att du kan skriva en längre länkbeskrivning! Google styr över beskrivningen om den saknas eller om sökordet som används inte finns med. Nu är det därför läge att se över meta-beskrivningar på din e-handel.

Vad gör jag nu?

Styr själv över alla tecken som visas i meta-beskrivningen direkt i Vendres administration. På alla kategorier, produkter och sidor i din butik kan du styra över SEO-titel och Meta-beskrivning.

Se över dina beskrivningar under fliken sökmotorer i administrationen. Med hjälp av Google förhandsgranskning kan du se precis hur det ser ut för en användare som sökt upp din butik.

1.  Börja med att lista de sidor, kategorier och produkter som är viktigast i din butik -> börja med dessa.

2. På varje sida, kategori och produkt -> Gå in under fliken sökmotorer i administrationen.

3.  Skriv specifikt och anpassat innehåll som matchar den sida, kategori eller produkt som beskrivningen tillhör.

 

Tips! Du kan också exportera alla produkter under Produkter & Kategorier -> Import och Export. Där markerar du meta-beskrivning och de andra fälten du vill uppdatera eller hämta informationen ifrån.

Skriv bra innehåll för Google!

Här kommer ett par tips:

  • Fundera över vad användaren söker på för att hitta just din kategori, i exemplet ovan kan man tänka sig att en användare sökt på “Exempelprodukter”
  • Dubblera inte beskrivningar, se till så att alla beskrivningar är unika för varje sida på din webbshop.
  • Är du en utmanare? Tävla inte med de allra största e-handlarna på ord som “Sko” eller “tröja” som har stenhård konkurrens och där kunden är långt ifrån köp, satsa på mer specifika ord.

Relaterade inlägg

E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.