Blogg

Trygghet ökar din omsättning

6 av 10 svenskar är oroliga över säkerheten när de handlar på nätet.

Alla nya kunder ska känna sig säkra och ha förtroende för din butik. En undersökning från Payson visar att 41% av svenskarna avstår att handla från e-butiker som de inte hört talas om. Du kan alltså tappa nya kunder om användaren inte känner trygghet för din e-handel.

”Mycket fokus ligger idag på detaljer och avancerade lösningar för att få en e-handel att sticka ut. Risken finns att vi glömmer information och funktioner som gör att kunden känner sig trygg.”

Anna Vikström, Konverteringsspecialist

Hela 32% av kunderna avbryter även sitt köp på grund av betalsätt dom inte är vana vid och 26 % avbryter köpet när villkoren är otydliga visar en undersökning från Dibs. Du kan med små medel öka intrycket av trygghet och på så sätt få fler besökare att genomföra sina köp. Det finns delar av en e-handel som måste kännas säkra, dessa delar kan ha direkt påverkan på kundens köpbeslut. Besökare är t.ex. oroliga för att e-handeln inte är seriös, vilket kan motverkas genom att tydligt skriva butikernas kontaktuppgifter.

Checka av dessa punkter för att öka tryggheten i din butik

  • Visa leveranstiden, gärna i header
  • Oavsett om du har fri frakt eller inte – gör detta tydligt
  • Visa också vad som gäller för kunden vid en eventuell retur
  • Välj betalningsmetoder kunderna känner igen
  • Visa företagets adress – tyder på att ni ”finns på riktigt”
  • Se igenom sajtens länkar – brutna länkar till t.ex. Facebook kan förstärka känslan av ”att något är fel”
  • En ouppdaterad social media kan sänka förtroendet för företaget, överväg i detta fall att inte länka till denna.
  • Telefonnummer och kontakt bör synas tydligt i header eller footer

 

Tips! Viss information ska besökaren hitta utan att behöva leta i långa texter av köpvillkor, lägg den viktigaste information högst upp i din header: ”Fri frakt, fria returer, 2-5 dagar leveranstid” 

Skriven av Hanna Bergdahl

Interaktionsdesigner på Vendre. Jobbar med konverteringsoptimering och guidar nya och nuvarande kunder till att skapa och optimera e-handel som konverterar så bra som möjligt. Hanna hittar användbarhetsproblem som kan påverka konverteringen för att lösa dessa problem med nya innovativa lösningar.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.