Blogg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst. Självklart så vill ju dina kunder ha en så smidig checkout som möjligt och kunna välja den betalningsmetod som de känner sig mest trygga med. Sen ska det ju också vara en betalpartner som gör att det blir smidigare även för er, med minskad administration och tydlig koll på alla era kunders ordrar och betalningar.

Betallösningar på Vendres plattform

Här presenterar vi några av de vanligast betallösningarna på vår plattform. Vilken betallösning som passar bäst för din e-handel och dina kunder bäst beror på många faktorer.

Behöver du hjälp att välja eller saknas den betallösning du vill använda? Tveka inte att fråga oss, vi hjälper dig att hitta rätt!

  • Kortbetalning
  • Direktbetalning
  • Faktura och delbetalning

Klarna Checkout ingår i plattformen då Vendre är Guldpartner med Klarna.

Klarna Checkout är en lösning för dig som vill slippa avtal med din bank, ett kortbetalningsföretag och sen ytterligare alla banker för direktbetalning. Med Klarna Checkout optimeras kassan och ökar konverteringen. Fortfarande kan kunden välja om de vill bli debiterade på sitt kort, delbetalning, faktura eller med internetbank. Du har en avgift från Klarna och ett avtal. Enkel administration och enkelt för din kund.

  • Kortbetalning
  • Direktbetalning

Med DIBS mobilanpassade betalfönster betalar dina kunder lika enkelt via mobilen och surfplattan som via datorn. ­DIBS modul ingår i din månadsavgift och utöver det tillkommer DIBS egna avgifter. För att ta emot betalningar och hantera insättningar och returer, behöver du ett inlösenavtal med din bank.

  • Kortbetalning
  • Faktura och delbetalning

SveaWebPay erbjuder Kortbetalning, Fakturabetalning & Delbetalning. i kassan kan din kund ange sitt personnummer så hämtar Vendre informationen från SveaWebPay och därigenom från folkbokföringen. Kunden behöver sen bara ange telefonnummer och e-post för att genomföra ordern. SveaWebPay:s stora fördel är att de gör utbetalningen av dina pengar redan dagen efter köpet har skett och fakturan har gått iväg. De kan också enbart ta hand om fakturan utan att ta risken, då till en mindre avgift.

  • Kortbetalning
  • Plånbokslösning

Säljer du internationellt så är Paypal en vedertagen kassa att erbjuda dina kunder. Över hela världen används Paypal och är ett varumärke förknippat med säker betalning. I din webbutik när kunden använder Paypal som betalsätt så kan de välja om ska använda plånbokslösningen eller om de bara ska använda kortbetalning. Du tecknar ett konto på deras sida och kan inom någon dag vara igång med att ta emot betalningar i din butik. Paypal tar inga start- eller månadsavgifter.
Det tillkommer enbart en transaktionskostnad som är från 1,9 % + 3,25 kr per försäljning (beroende på försäljningsvolym).

  • Direktbetalning

Låt dina kunder betala direkt med Swish i din kassa. Vendre integrerar med Swish, så att dina kunder kan välja det när de kommer till betalfönstret. Klickar de på Swish så får de öppna appen i mobilen och avsluta sitt köp snabbt och smidigt.

Säljer du B2B?

Om din e-handel är till för dina företagskunder eller återförsäljare så sköts oftast faktureringen av er själva från ert affärssystem. Ni får in alla ordrar i e-handeln som synkas ner till ert affärsssystem där ni sedan skickar ut faktura. Vill ni inte fakturera själva så finns alternativ som Arvato Afterpay i Vendres plattform som tar hand om faktura och delbetalning för företag.

Skriven av Gabriel Nordström

Som säljchef och marknadsansvarig på Vendre arbetar Gabriel med att få tag i nya kunder, han är expert på att hitta rätt samarbetspartners som tillsammans med oss vill starta nytt eller ta e-handeln till nästa nivå.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.