Geggamoja ökar tillväxten med 50%

Geggamoja ökar tillväxten med 50%

Om Geggamoja

Geggamoja grundades år 2006 av två systrar som verkligen vågade satsa!
Deras starka övertygelse om att barnkläder och barnprodukter ska kunna ha en tilltalande design, vara av hög kvalitet och dessutom vara ekologiska och hållbart tillverkade har resulterat i en e-handelssuccé med omsättning i miljonklassen. Nu ligger fokus på att satsa internationellt för att möjliggöra fortsatt tillväxt.

Geggamojas historia började i systrarna Anna och Saras mormors källare. Anna designade barnkläderna medan systrarnas mamma Agneta, som passande nog är utbildad sömmerska, sydde det Anna designat. Sara tog helhetsansvaret för försäljningen.

Sedan 2006 har mycket hänt, och idag är Geggamoja ett väletablerat och välrenommerat företag som de flesta småbarnsföräldrar känner till. Produktutbudet har förändrats och utökats i takt med att företaget vuxit och vad man märkt att kunderna vill ha mer av. I webbshopen finns idag produkter “från topp till tå” - allt från skor till bodys, värmande overaller och mössor, men även solglasögon, haklappar och åkpåsar.

Den största delen, cirka 80 %, av Geggamojas försäljning sker via den egna e-handeln. Idag samarbetar Geggamoja även med fysiska butiker och andra återförsäljare såsom Åhléns, CDON, Stadium och snart även Zalando, Amazon och Allegro.

Uppdrag

Förutom Geggamojas ständiga fokus att erbjuda hållbara och väldesignade produkter arbetar man kontinuerligt efter målsättningen att växa och skala upp för att driva företaget framåt. En självklar del av detta arbete har varit att utveckla Geggamojas e-handel för att göra den så användarvänlig och säljdrivande som möjligt. Det var här Vendre kom in i bilden, efter en rekommendation från en annan företagare i samma bransch.

Geggamojas samarbete med Vendre inleddes år 2018. Under årens lopp har Vendre arbetat med att bygga upp, anpassa och optimera sajten i takt med att kundernas behov förändras. Även läget i omvärlden (såsom coronapandemin) har påverkat uppdraget, då detta i högsta grad påverkar människors köpbeteenden. I takt med att nya, innovativa lösningar inom e-handel snappas upp av företag blir även konkurrensen mellan företag i samma bransch större. Detta ställer höga krav på dagens e-handelsplattformar: de ska inte bara vara användarvänliga, utan behöver även vara anpassade för Google. Vendre har därför kontinuerligt arbetat med att se vilka nya möjligheter Geggamoja kan dra nytta av på sin e-handelsplattform.

Den senaste tiden har Vendre främst fokuserat på att möjliggöra Geggamojas internationella satsning och att se till att man kan arbeta med B2B och B2C på samma plattform. Man har även lanserat en helt ny design på sajten.

Resultat

Idag har Geggamoja både en B2B och en D2C e-handel via samma plattform. Detta har gjort att arbetet med hemsidan blir betydligt smidigare, till exempel när nya produkter ska läggas upp. Även det administrativa arbetet går betydligt snabbare, något som redan sparat in en hel del värdefull tid.

Arbetet med Geggamojas internationella satsning är just nu i full gång. Samtidigt som den nya designen lanserades implementerades funktioner som gör hemsidan lättare att arbeta med och som dessutom anpassas automatiskt efter vem besökaren är och var man befinner sig - exempelvis genom anpassade betal- och fraktlösningar.

"Det är så roligt att se att det kommer in ordrar från hela världen! Det ska även bli väldigt spännande att se hur mycket konverteringarna ökar nu när sajten kan anpassas efter varje enskild besökare." 
- Sara Sidenbladh

"Vi har haft en fantastisk tillväxtresa sedan samarbetet med Vendre inleddes år 2018. Egentligen är det självklart: har man en enkel och smidig plattform att jobba i skapas optimala förutsättningar att växa som företag. Det vi verkligen uppskattar är enkelheten med Vendres lösningar - idag kan i princip alla på företaget hantera vår hemsida. Funktionerna är smidiga och enkla att förstå sig på, vi använder oss till exempel mycket av Vendres “drag and drop”-funktion. Ytterligare en stark fördel med Vendres lösningar är att de är skalbara - något som har varit guld för oss då vi vuxit snabbt och utökat vårt erbjudande."
Sara Sidenbladh, VD och medgrundare
En nylanserad sajt

Geggamoja har nyligen lanserat en helt ny design på hemsidan för att tillmötesgå kundernas behov och förenkla. Sajten är anpassad efter både desktop och mobil, då 90 % av Geggamojas trafik kommer från mobilanvändning. I samband med bytet av design på sajten har nya tekniker och funktioner implementerats. Detta för att underlätta arbetet när man till exempel byter ut content och skapar nya kampanjer.

Med de nya funktionerna kan Geggamoja nu anpassa sajten efter var besökarna befinner sig. Detta innebär att de kan erbjuda rätt köpvillkor samt optimala betal- och fraktsätt. Sajten har landat väldigt bra både design- och funktionsmässigt - något som gett resultat på försäljningssiffrorna med en tillväxt 2022 på 50%.

En internationell satsning

För att skapa tillväxt såg Geggamoja potential att sälja på olika marknadsplatser, både i Sverige och internationellt för att få ut varumärket i fler länder. Tillsammans med Vendre och Geggamojas partner Sello finns varumärket idag på flera olika marknadsplatser.

En internationell plattform har byggts, där man initialt ska lansera fem fokusmarknader för att sedan växa vidare. Med Vendres lösningar kommer även den befintliga trafiken från andra marknader kunna tas bättre hand om, då sajten nu kan anpassas för att möta lokala önskemål med betal- och fraktlösningar.

Geggamojas e-handel: igår och idag

Geggamoja på e-handel redan från start. Sedan dess har mycket hänt - både för Geggamoja som företag, i omvärlden och inte minst e-handels- och retailbranschen i stort. Precis som alla andra företag har man kontinuerligt behövt anpassa sig för att förbli konkurrenskraftiga. Nya lösningar och förändringar på marknaden kommer med både utmaningar och möjligheter för företagare. Sara menar att Vendre har hjälpt dem att ta tillvara på de möjligheter som dykt upp för att Geggamoja ska förbli konkurrenskraftiga och dessutom fortsätta växa.

"När vi började med e-handel år 2007 var det på en väldigt enkel nivå, helt enkelt för att tekniken vi har idag inte fanns då. Vi la in bilder och beskrivningar på våra produkter, och sedan fick kunderna göra sina beställningar via mejl. Vi lanserade 2010 en mer avancerad ehandel, som var svårhanterlig och det krävdes hög kompetens för att hantera sidan.

Vårt samarbete med Vendre har gjort det lättare att ta tillvara på de nya möjligheter som kan resultera i tillväxt för oss som företag - både genom ökad försäljning, men även genom att göra så att vårt arbete kan utföras mer tidseffektivt."

Sara Sidenbladh, VD och medgrundare
Ett välfungerade och långsiktigt samarbete

Sedan 2018 har Vendre arbetat med en roadmap av utmaningar och möjligheter. Vad fokus har legat på har delvis berott på var Geggamoja har befunnit sig i sin företagsresa, men även nya tekniker samt läget i omvärlden. Så - vad har Sara att säga om Geggamojas och Vendres samarbete?

"Vi är nu inne på vårt femte år i samarbetet med Vendre. Det vi uppskattar mest är att de har en stor förståelse för vår affär och att de alltid har kunnat steppa in och hitta bra lösningar för oss. Vårt projektledare på Vendre är också alltid bara ett samtal bort, vilket har varit en stor trygghet för oss. Jag har redan rekommenderat Vendre till flera andra bolag, och jag kommer fortsätta rekommendera Vendre!"

Sara Sidenbladh, VD och medgrundare