Få de bästa tipsen från Exsitec
Så här kan du jobba med SEO — i fem tydliga steg
1. Teknisk och nulägesanalys
Vi börjar med att skapa oss en tydlig uppfattning om kundens webbplats. Vi gör en SEO-teknisk analys för att se var webbplatsen står idag samt vad som behöver göras för att skapa en bra grund att stå på under det kommande arbetet. Vi tittar även på hur mycket trafik webbplatsen drar in samt hur denna beter sig. Tillsammans med kunden diskuterar vi specifika mål och viktiga KPI:er.
2. Sökordsanalys
Därefter analyserar vi sökpotentialen för kundens webbplats och dess tjänster eller produkter. Resultatet av analysen är en strukturerad lista innehållande de mest relevanta och lönsamma sökorden. Sökordslistan diskuteras och spikas sedan i samråd med kunden. Detta blir grunden för det löpande arbetet i nästkommande steg i processen.
3. On-page optimering
Därefter ser vi över kundens sidstruktur samt det existerande innehållet för att kunna utforma en långsiktig plan och strategi. Vi hjälper till att utforma kundens webbplats på ett sätt som framförallt är optimerad mot användarna men även sökmotorerna.
4. Off-page optimering
Länkar är en av de viktigaste rankingfaktorerna inom SEO. Ett länkarbete syftar till sökmotoroptimering utanför kundens egen webbplats, även kallat ”off-page SEO”. Externa relevanta länkar som pekar mot en webbplats får ökat förtroende i Googles ögon och är därför en mycket viktig parameter för att ranka högt – speciellt i högt konkurrensutsatta branscher.
5. Rapportering och uppföljning
På månadsbasis följer vi upp resultat från arbetet via videosamtal eller fysiska möten. Kunden får skräddarsydda rapporter med sökordens ranking samt information gällande trafik och konverteringar på webbplatsen. SEO är ett fortlöpande arbete som går ut på att ständigt finjustera och förbättra webbplatsen baserat på den insamlade datan. Det leder till ökad trafik och konverteringar samt en minskad risk för att dina potentiella kunder hamnar hos konkurrenterna.