Referenser

Från dröm till verklighet

 

 

Ellwi säljer accessoarer, kläder och skor till modeintresserade kvinnor i Sverige, Europa och resten av världen. Mestadels är det små upplagor för kunderna ska få känna sig unika med sin produkt.

Ellwi har varit kund på Vendres plattform sedan 2014. Vi intervjuade grundaren Margarete Nudel för att se varför hon startade bolaget, vad hon lärt sig på denna e-handelsresa, vad som kan tänkas ligga bakom deras framgång på nätet och om hon har några tips till andra bolag som vill börja sälja sina produkter på nätet.

 

Vad gjorde att du startade en webshop?

Som mycket här i livet så kom starten av min första e-handel till av en tillfällighet. Min mamma drabbades av en stroke och jag vakade vid hennes sida. För att lugna mig började jag sticka sjalar. Och sticka. Och sticka. Började ge bort sjalar till höger och vänster i bekantskapskretsen och det började komma in order och förfrågningar. Jag sökte efter en försäljningskanal på nätet och hittade Tictail, en gratis och mycket lättnavigerad plattform (för mig som är data-dum). Ganska snart slutade jag sticka, slutade jobba som frilansjournalist och började med smycken, kläder samt egna kollektioner via webben.

 

Varför flytt av plattform?

I samband med att mitt företag växte, så växte jag även ur Tictail, de saknade då koppling till bland annat Unifaun vilket blev allt viktigare för mig. Efter att ha väntat på deras utveckling i ett par månader gav jag upp och vände mig till det fantastiska sökverktygen ”Google” där en del olika e-handelsplattformar listades. En sak visste jag med säkerhet när jag sökte efter en ny plattform, jag ville inte hamna hos någon av de stora drakarna och dränkas i anonymitet så dem uteslöt jag på en gång (efter att ha träffat en av dem och känt mig ”lost”.) Metodisk som jag är satte jag mig och ringde. Nummer ett på listan svarade inte, ingen hänvisning, ingen telefonsvarare. Samma med nummer två. Det tredje samtalet gick till Vendre och Gabriel Nordström svarade på andra signalen. Tre dagar senare träffades vi och 10 minuter in i samtalet hade jag bestämt mig. Hos Vendre kunde jag få det jag behövde för att ta ett steg vidare, och lite till. De faktorer som fick mig att besluta mig ganska omgående var inställningen ”vi ordnar det”, fokus på kunden och kundens önskemål i centrum som jag mötte i min kontakt med dem. Jag gillar att arbeta med unga personer som kan bidra med information och teknik, möta mina infall och som jag kan bolla nya idéer med. Jag brinner för det jag gör och vill alltid ha snabba svar. Jobbar man i ett litet företag med ett mindre företag så är chansen större att mötas av likasinnade.

 

Hur gör du för att öka din försäljning?

Jag tror att jag var tidig på bollen med att använda mig av sociala medier för att nå ut till kunder med mina produkter, och jag har fått goda resultat. Facebook är en viktig försäljningskanal för mig i kombination med regelbundna nyhetsbrev. Jag tror på att vara personlig med mina kunder och ser till att svara snabbt, ibland även mitt i natten om jag inte kan sova. Jag tror att kunderna uppskattar att få svar på sina frågor/undringar ganska omgående. Kvinnor är vår primära målgrupp och kvinnor handlar på ett annat sätt än män på nätet. Jag vill att det ska vara som att gå in i en fysisk butik när man kliver in i min webbhandel. Vi är inte statiska och vi skyltar om hela tiden, för hur kul är det att ständigt mötas av samma produkter? När jag säger ”skyltar om” så menar jag såväl ordning på produkterna som vår banner. Är det midsommar då har vi midsommarbanner – är det Halloween då har vi en anpassad banner för det. Och för jul. Och för påsk osv.

 

Hur sticker ni ut bland mängden?

Vi har tagit fram unika produkter för bland annat Bröstcancerfonden, Prostatacancerfonden, Alzheimerförbundet och RFSL Ungdom för att nämna några av våra samarbetspartners. Av de utvalda produkterna går en del av intäkten till forskning/organisationen. För mig är det viktigt att ta socialt ansvar både privat men även via mitt företag, något jag tror blir viktigare och viktigare i samhället. Folk vill hjälpa till men kommer sällan till skott. Då är detta ett bra sätt för bägge parter.

 

Vad händer just nu?

Från att ha drivit mitt företag själv i matsalen hemma, flyttade jag till Kungstensgatan 3 hösten 2014 och i samband med det klev Vendre in i bilden. Där har vi en butikslokal som fungerar som showroom med administration och lager. Vi tar även emot kunder på plats.  Idag har jag tre anställda; en e-commerce manager/kundansvarig, en nyhetsbrevs- och designansvarig, en order- och lageransvarig och så jag som har mina fingrar i det mesta. Driver man ett litet företag så måste alla kunna lite om allt. Vi jobbar nära varandra med rak kommunikation.

Via Vendre har vi även bytt nyhetsbrevsleverantör till MailChimp då detta finns integrerat i plattformen. Vi arbetar med segmenterade och automatiserade nyhetsbrev, på den fronten finns det mycket att göra. Hela tiden. Vi jobbar på hur vi ska kunna vara personliga även på denna punkt. Vi har tagit ett försiktigt steg ut mot Norge och nosar även på Danmark. Men jag skyndar långsamt. E-handel är framtidens handelsplats för den som vill och vågar ta steget ut. Jag vill, vågar och jag drivs av lust att försöka.

 

Något tips till de som ska starta en e-handel? 

Det bästa råd jag kan ge den som vill ge sig ut på e-handelsmarknaden är att avsätta en budget och tveka inte, jag vågade ta steget ut och ångrar det inte en sekund! Det absolut viktigaste är att brinna för det man gör. Det är mer arbete än man tror att driva e-handel, men allt jobb är värt mödan om man lever sin dröm.

 

E-Handelsplattform

Diskteknik

Länk

Konverteringsoptimering

Webhallen

Länk

E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.