E-handlarens snabba guide till marknadsföring

Är du som jag en person som vill automatisera så mycket som möjligt och snabbt komma igång med din försäljning? Låt mig visa dig hur!

Några korta ord om marknadsföring innan vi börjar

Innan jag börjar med en guide och den snabba genomgången av olika marknadsföringskanaler vill jag dela med mig av min syn på marknadsföring för e-handel. När du startar din e-handel kommer många ringa dig. Många kommer vilja sälja sina tjänster för SEO, bannerannonsering eller liknande. Ha lite is i magen och fundera några vändor extra på vilka kanaler som faktiskt når din målgrupp. Målgrupp är något jag inte kommer belysa i det här inlägget, men försök att specificera din målgrupp i mer än exempelvis ”Alla som vill köpa cyklar på nätet”. En bättre målgruppsbeskrivning är ”Personer som vill ha svenssoncyklar till ett vettigt pris hemlevererade utan problem”. I den senare målgruppen vet du mycket mer om vem du ska rikta dig till och vilket språk du ska använda i din annonsering och på din sida. Fundera först över hur troligt det är att du kommer att nå din målgrupp i den marknadsföringskanal du tänkt använda dig av. Gå därefter vidare och sätt mål för försäljning för marknadsföringskanalen. Detta för att veta om den presterar bra eller dåligt när du har testat en vald period. För testa är precis vad du ska fokusera på. Du kommer slänga pengar i sjön, men du kommer lära dig mycket om var du hittar dina kunder. Alla nedanstående marknadsföringskanaler kommer troligen inte att fungera för dig, men några kommer prestera bättre än andra och vissa kommer att fungera kanonbra. Det gäller bara att följa upp vilka som fungerar över tid och snabbt optimera dem om de visar sig olönsamma.

Marknadsföringskanaler

Sökmotoroptimering

Att komma högt upp på sökmotorerna är som du vet väldigt viktigt för dig. Inom det här området pratar man vanligen om två delar av optimeringen: On-Page och Off-Page. Man pratar också om vilka ord man ska fokusera på när man optimerar och vilka sidor på webbutiken man ska försöka optimera upp. Sist men inte minst, ska man göra det själv eller ta hjälp?

Gällande on-page kan man kort säga att du bör gå igenom varje sida på din webbutik och fundera på vilket ord som din kund mest troligt skulle söka på när du vill att respektive sida kommer upp. Har du en kategori som heter ”Barnmattor” är det rimligt att anta att den ska komma upp när dina potentiella kunder söker på just ”Barnmattor”. På den sidan ska du ha en relativt stor textmassa, runt 400 ord som innehåller ordet barnmatta / barnmattor cirka 4-6 gånger på ett naturligt sätt. Kan du ha mer text bör du lägga till det.
Gå sen igenom dina leverantörer och partners och få dem att länka till dig. Gärna på en egen sida med en kort beskrivning om ditt företag. Detta för att stärka din sidas populäritet hos Google.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med några företag som jobbar med sökmotorsoptimering. Få lite tips och råd hur du ska jobba med detta både själv och med deras hjälp och börja tidigt lägga en budget på mellan 2-5 000 kr/månad för att komma igång med detta. Du kan alltid ta över arbetet sen, men det är viktigt att du kommer igång snabbt.

Ett tips: Räkna ut hur mycket affärer du behöver för att din månadskostnad på det externa SEO-företaget går ihop. Förmedla detta till bolaget du jobbar med och säg att du kommer öka budgeten så fort ni når dit, vilket du också bör göra.

Adwords

När du eller din kund söker på Google eller liknande sökmotorer kommer några av resultaten vara annonser. De resultat som är annonser har en gul banner med texten ”Annons” framför sig. De här annonserna betalas då någon klickar på dem. För att vara med i annonseringen går du till ”http://adwords.google.com/” och registrerar ett konto. Här kan du skapa dina egna annonser och välja vilka ord du vill synas på. På varje sökord anger du ett maxbud för vad du kan tänka dig att betala när någon klickar på din annons. Du kan här sätta auto-bud för att alltid komma högst upp. Gör inte det om du inte vet vad du gör. Lägg ett lite lägre bud i början och öka sedan om det inte ger resultat.

Även här kan du ta hjälp av olika byråer och ofta kan det vara smart att testa lite själv först för att senare ta hjälp då du blir en bättre beställare. Vill du komma igång snabbt – kontakta några olika byråer och be om offerter. Oftast tar de en procent på din totala månadsbudget för att sköta allt. Vanligt är mellan 10-20% beroende på hur bra förhandlare du är samt hur stor budget du har.

Ett tips: Annonsera inte på för breda ord så som ”TV”. En person som söker på ordet ”TV” är ute för att kolla runt. En person som däremot söker på ”Samsung platt-tv 40 tum” vet att de ska ha ett visst märke och storlek. Om du presenterar detta till ett bra pris är chansen större för ett köp och en lönsammare annonsering för dig som är ny på området. Sen när du ska bygga varumärke och stor trafikmängd har du en annan budget och kan därmed annonsera på bredare ord. Undersök också konkurrensen på sökord du planerar att annonsera för, ju färre som är med och konkurrerar, desto lägre bud kan du lägga.

Google Shopping

Om du Googlar på exempelvis ”Brödrost” så kommer du dels att få upp vanliga resultat, men även produktträffar med bilder på butiker som säljer olika brödrostar. Här ska du definitivt testa att annonsera. Dessa fungerar som Adwords, fast kräver en genererad fil från ditt e-handelssystem (om du inte vill lägga upp alla din artiklar manuellt, vilket du inte ska göra). Kontakta din leverantör eller välj en leverantör som har detta och sätt igång. Du börjar här.

Sociala medier

Facebook, Twitter, Instagram, Google Plus, Linkedin och många fler är vad man under ett generellt samlingsnamn kallar Sociala Medier. Många av dessa har speciella sidor för dig som företag för att du enkelt ska kunna annonsera. På bland annat Facebook, Twitter och Instagram kan du Boosta dina poster. Detta innebär att du betalar för att fler ska se det inlägg du gjort. Du kan sortera exakt på vilken målgrupp du vill nå i form av ålder, intressen och andra avgränsningar. Detta gör att du kan få en väldigt relevant målgrupp och rikta dina annonser.

Gå till business.instagram.com och läs mer samt www.facebook.com/business. Vår rekommendation är att fokusera på Instagram och Facebook i den ordningen. Instagram har blivit en väldigt lönsam kanal för många av våra kunder, som växer snabbt den vägen.

RETARGETING

En annan del av sociala medier är så kallad retargeting. Retargeting är en finurlig funktion som gör att du kan marknadsföra dig lite extra till besökare som redan varit inne på din sida. Det finns även annan form av retargeting annat än för sociala medier, som inte tas upp här. Fördelen med retargeting är att du når redan intresserade kunder och kan göra ett större intryck. Du, eller din byrå (detta ingår hos Vendre), lägger in en liten spårningspixel på din webbsida, som är osynlig för användaren. Denna sätter en liten tagg / cookie på kundens dator och gör att Facebook vet om att just den kunden varit inne på din sida så att du kan rikta din marknadsföring dit.

Prisjämförelsesidor

I Sverige har vi i huvudsak två stora prisjämförelsesidor: Prisjakt & Pricerunner. Båda hjälper konsumenter att hitta lägsta pris, men även bästa butiken för kunden. Det handlar inte bara om pris, utan även vilka butiker som har högst betyg och vilka butiker som har just den produkt kunden söker. På vissa, högt konkurrensutsatta produkter, kan du behöva sänka priset om du vill ha affärer från dessa sidor. Dock är vår rekommendation att undvika priskrig för att bibehålla marginaler i branschen, vilket långsiktigt är det bästa för slutkonsumenten. Använd prisjämförelsesidor för att samla rekommendationer och ha gärna lockprodukter där för att marknadsföra din butik.

Det är på både Pricerunner och Prisjakt gratis att synas men då utan direktlänk och en rad fördelar från de båda sidorna. Om du vill betala för extra synlighet kostar det en mindre avgift, per besökare, som går in på din sida via dessa sidor. Ofta är den trafiken väldigt relevant. Detta rekommenderas varmt att pröva.

Tips: Om du kör Pricerunner har du möjlighet att erbjuda dina kunder något som kallas Pricerunner Köpskydd. Kom ihåg att marknadsföra köpskyddet tydligt på din sida, om ni väljer att använda Pricerunner. Läs mer här.

Tips 2: Både Pricerunner och Prisjakt har bra funktioner för recensioner av din butik. Var inte rädd för att prova. Låt dina kunder recensera genom en länk i orderbekräftelse eller på din ”Tack för din order”-sida. Recensionerna visas sedan på respektive sida under informationen om din butik. Om någon skulle lägga en dålig recension kan du enkelt gå in och kommentera och tacka för feedback och förklara vad som kan tänkas hänt.

Marknadsplatser

På Vendre jobbar vi med tre marknadsplatser: CDON, Tradera och Fyndiq. Alla tre erbjuder dig möjligheten att lägga upp dina produkter på deras sida och sedan tar de en försäljningsprovision när något säljs. Detta gör att du redan första verksamhetsdagen kan nå flera hundra tusen besökare med dina produkter med väldigt liten eller ingen risk för din plånbok.

Det negativa med dessa nätverk kan vara att de tar din produktbeskrivning från din sida och i och med att de är stora och funnits länge kommer högre upp än dig på Google. Försök att ha en annan beskrivningstext på dessa sidor, så att det inte blir samma text på din sida och deras sida.

Kontakta Fyndiq, CDON och Tradera och låt dem berätta mer om möjligheterna. I olika e-handelssystem (bland annat Vendres) så kan du integrera så att alla eller vissa av dina produkter visas på de olika sidorna. Kanske ska du bara presentera dina storsäljare eller alla produkter? Jag bollar gärna med dig om du vill!

Affiliatenätverk

Ett affiliatenätverk är en sida som förmedlar kontakt från dig, som annonsör, till flera tusen sidägare som vill tjäna pengar på sin sida. Du lägger upp dina banners och vad du vill erbjuda sidägarna för ersättning för att visa dina banners eller erbjudanden. Vanligt är att man erbjuder en summa per klick på bannern (kallas CPC), en summa per ny registrerad kund, till nyhetsbrev (CPL) eller en summa / procent per order (CPS).

Min erfarenhet i några projekt är att det kan vara svårt att hitta rätt sätt att marknadsföra sig med affiliatenätverk. Jag skulle råda dig till att ta kontakt med ett affiliatebolag, exempelvis Double.net (lite billigare) samt Tradedoubler (lite dyrare och större sidor).

Annonsering via Blocket

Blocket är en intressant kanal för många e-handlare. Här är något jag tycker du bör testa illa kvickt. För vissa projekt går detta strålande och för vissa går det inte hela vägen. Du lägger upp annonser precis som vilken privatperson som helst. Om du har ett företagskonto hos dem, som kostar några tusen per år, så kan du även länka till din butik i annonserna samt att du får en egen företagssida hos dem.

När du annonserar på Blocket bör du testa olika tider och dagar där du annonserar. Testa att välja olika tillägg, som exempelvis att din annons alltid ligger i topp för att utvärdera om de extratjänsterna ger mer affärer till dig. Om du säljer biltillbehör – annonsera på olika bilmodeller, som det är troligt att personer söker på. Detta för att de i samband med sitt bilköp även köper däck eller liknande från dig. Du kan också annonsera i lite andra kategorier än där du normalt ser dina produkter, men där personer som är intresserade av samma sak tittar. Utvärdera exakt hur många affärer du får från Blocket, efter någon månad, för att se om det är värt att fortsätta eller inte. Var dock inte rädd för att prova dig fram för att hitta det bästa konceptet för din butik.

Forum och facktidningar

En lite dyrare och möjligtvis mer riskfylld annonsering, än vi tidigare gått igenom, är banner på facktidningssidor, forum eller i facktidningar. Print media (tidningar) är svårast att mäta. Banners på liknande sidor är lättare att mäta då det går att se exakt hur många order som kommer via den. Dock måste du lägga ut pengar i förskott utan att veta vad det kommer att ge. Jag har dock sett många mycket lönsamma exempel på banners på väldigt nischade sidor, så det kan vara något att testa. Vilka forum och tidningssidor har du i din bransch som du skulle kunna annonsera på?

Tips: Kom ihåg att pruta om det är fasta bannerpriser. Vad tydlig med att du testar för att se om det finns lönsamhet.

Samarbeten med andra e-handlare

Det här ämnet hoppas jag komma tillbaka till i en separat bloggpost. Men tills dess, leta upp andra e-handlare som skulle kunna ge ett mervärde till sina kunder genom att erbjuda någon riktigt bra deal hos dig efter att de har placerat en order hos den andra butiken. Det kan exempelvis vara 50% rabatt på en vara eller 10% på första ordern eller liknande.

Det kan ibland vara lite svårt att våga ta kontakt med andra butiker man ser upp till eller som är klart större än en själv. Men tänk på att det ska finnas ett tydligt värde för dem att ge bort ett erbjudande till deras kunder. Ha ett bra erbjudande förberett så att du kan presentera något som är värdefullt och som går enkelt att ta beslut och diskutera kring. Erbjud även att skicka ut liknande erbjudanden till dina kunder.

Bloggare

Många webbutiker har blivit större tack vare bloggare och deras rekommendationer / omnämnanden. Allt eftersom kommer bloggare att höra av sig till dig eller rekommendera dig och dina produkter bara för att du gör saker så bra och är känd. Tills dess kan du vara lite taktisk. Undersök vilka bloggare som finns i din bransch eller som har läsare som passar in på din målgrupp. Kontakta bloggarna och erbjud gratisprodukter mot omnämnanden, men erbjud också att marknadsföra tillbaka för att bloggaren ska få fler läsare. Det är lika viktigt för dem att synas, som att få gratisprodukter. Det kan även vara värt att erbjuda bloggarna ren ersättning mot inlägg om de har en mer professionell blogg och många läsare. Tänk dock på att det finns många bloggare som inte riktigt tagit sig över den magiska gränsen av att vara väldigt kända. De blir inte alls erbjudna lika mycket och där kan det vara klart billigare att komma in och bli omnämnd som liten e-handlare. Innan du kontaktar bloggaren, fundera på: Vad ger denna post för värde till bloggens läsare? Vilken vinkling bör bloggen ha på inlägget för att det ska vara ett intressant och trovärdigt inlägg? Vad hade du ansett vara en rimlig ersättning om någon kontaktade dig i samma situation med samma blogg?
Tips: Håll kontaktmailen korta. Min upplevelse är att man får mer svar då.

Fler kanaler?

Har du tips på fler kanaler som är snabba för att marknadsföra sig som ny / existerande e-handlare? Kommentera gärna så uppdaterar jag inlägget eftersom.

Prova nu!

Nu har du fått en hel verktygslåda med smarta, snabba och bra marknadsföringskanaler, som bör kunna generera massor av order till dig. Sätt dig ner och utvärdera samtliga. Fundera på vilka som kan vara bra för dig. Innan du tror att en specifik kanal inte passar dig, testa den! Det värsta som händer är att det inte fungerar och det bästa som händer är att du har hittat en ny grym kanal för marknadsföring av din butik.

Har du provat något av ovanstående? Berätta gärna hur det gick.

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.