E-handelsappen – ett nytt sätt att kommunicera med dina kunder

E-handelsappen har slagit igenom stort under senaste åren. Samtidigt har utvecklingen med responsiva sajter skjutit fart. Vem vinner kapplöpningen? Är en app det bästa alternativet framöver? Hur ska man tänka när det gäller målgrupp och vilket mervärde behöver en bra app ha för att kunden ska orka ladda ner den – och behålla den? Karl Kihlbom är vd och grundare av Vendre och Sixten Engström är flerårig e-handlare och “barnsligt förtjust i branschen”. Tillsammans spanar de in de nya trenderna kring appens framtid inom e-handeln.

En stigande trend

Tekniksajten recode.se förutspådde tidigare i år att “apparnas boom är över”. Statistiken ger dem till viss del rätt – vi laddar ner allt färre appar. Samtidigt som de få appar vi använder, används betydligt mer. Sixten och Karl håller inte med domedagsrubrikerna om appens nedgång:
– Vår spaning är att trenden med e-handlare som lanserar egna appar kommer fortsätta att öka ett bra tag framöver, säger Karl.

– Det finns flera ekonomiska incitament som driver på utvecklingen i den riktningen, berättar Sixten. Framför allt beror det på att själva produktionskostnaden sjunkit rejält. En annan aspekt är de stigande klickpriserna på webben. Annonser på Facebook och AdWords konverterar fortfarande, men är desto dyrare, förklarar han.

– Dessutom har fler leverantörer börjat erbjuda färdiga lösningar för e-handlare, tillägger Karl. När man gör det enkelt för e-handlare är de mer benägna att anamma tekniken. Något som Karl uppmärksammade i samband med lanseringen av Vendres drag-and-drop-funktion.

Responsiva sajter utmanar

Med rekordsnabba responsiva sajter börjar skillnaden mellan app och webb bli hårfin. Kommer det i framtiden utvecklas fler möjligheter för att bygga en ”in app experience” på webben? Blir appen överflödig om den utvecklingen tar fart?

Några som är i framkant vad gäller en sida utan laddningstider är e-handelsföretaget Lyko.se.
Lyko utmärker sig i branschen genom att ha lanserat en sida som känns lite mer som en app än en klassisk webbsida. Sajten är exempelvis förladdad för att fungera även offline, om uppkopplingen skulle krångla (dock måste själva köpet utföras online).

– Webbens klara fördel är att den fångar in potentiella kunder, något som en app inte kan göra på samma sätt. Hur bra appen än är kommer webblösningen bakom den ha fortsatt stor betydelse, resonerar Sixten, och tillägger:

– På webben är det lättare att göra ändringar direkt, med appen låser du dig mer i ett slutet system. Den har å andra sidan fördelen att vara bättre geografiskt förankrad och man kan dra fördel av telefonens funktioner som positionering, kamera, med mera.

En kanal rakt in i målgruppens ficka

Appen är och förblir överlägsen i en aspekt: i en mobil app har du ensamrätt på kunden. Inga länkar, ingen browser eller andra distraktioner som riskerar att leda ut kunden från butiken. Kunden står i direktkontakt med dig och ditt företag via mobilskärmen.

– Trenden vi ser är att fler e-handlare börjar förstå värdet av att finnas i enheten som man aldrig har mer än en halvmeter bort från sig. Att hela tiden ligga på kundens skärm för att en interaktion aldrig ska vara längre bort än ett klick är en enorm fördel, berättar Karl.

Men det gäller att hamna bland favoriterna. En amerikansk undersökning från ComScore 2015 visar att en person som under en månad använder tjugofem appar lägger 4 av 5 användarminuter på endast tre av dem.

Den nya kundklubben

Appen är inte bara ett alternativt köpverktyg utan ska ses som en egen marknadsföringskanal som öppnar upp för helt nya möjligheter, menar Sixten och Karl.

– Man kan se appen som den nya kundklubben. H&M är ett bra exempel, där får du rabatt via appen istället för via kundkort. Istället för kundmail skickar appen pushnotiser direkt till kundens mobil, vilket är en klar fördel. Statistik visar att öppningsstatistiken för mailutskick under det senaste decenniet har sjunkit från cirka 80 till omkring 20 procent, så pushnotiser är helt klart framtiden, menar Sixten, tills nästa kanal kommer.

Återaktivera målgruppen – pushnotisens intåg

De allra flesta återaktiveringarna av kunder är förknippade med en rörlig kostnad, vilket pushnotiser från en app inte är. Det enkla meddelandet kan ofta vara det bästa medlet, i ett sammanhang där konvertering är ledordet.

– Vi på Vendre har en stor förståelse och tolerans för pushnotiser. Så länge de är korta och relevanta tror vi att användandet av dessa kommer att öka. En pushnotis kan också personalisera på helt andra förutsättningar. Genom exempelvis GEO-data kan man med några enkla knapptryckningar komma åt användarens adressbok för att förmedla erbjudanden vidare, berättar Karl. Pushnotiser finns även för webben men är beroende av att besökaren redan är på din hemsida.

Den stora utmaningen

De som kan ta tillvara på allt det här, blir framtidens vinnare i appvärlden, menar Karl och Sixten. Utmaningen framöver ligger i hur man blir en av de lyckliga få, vars app faktiskt nyttjas mycket och regelbundet.

– Det är relativt enkelt att få sin app nedladdad, menar Karl. Det vi ser framåt är att den stora utmaningen kommer vara att få kunden att behålla appen samt använda den löpande. De stora vinnarna kommer vara de som har en långsiktig plan för kundens användande, återaktivering och ständiga användande av appen. Det kräver noggrannhet, långsiktighet och förståelse för kundens behov.

Våga säga nej till trender

Är en app det ultimata målet för alla e-handelsföretag? Nej, menar Karl och Sixten unisont. Undvik att bygga en app bara därför att det är trendigt. Alla e-handelsföretag har inte rätt förutsättningar för en app, beroende på produkt, tjänst och typ av målgrupp. Vissa företag vinner istället på att utveckla och förfina sin webbtjänst.

– Våga säga nej till trender. Det är lätt att låta sig attraheras av fördelarna och glömma att många appar aldrig når kundens mobiltelefon eller raderas efter ett tag. Frågan man ska ställa sig om man väljer app är: hur utvecklar jag en app som faktiskt hamnar – och stannar – på kundens förstasida på mobilen? säger Sixten.
Värt att notera i sammanhanget är att enligt en svensk undersökning använder ca 40 procent av svenska smartphoneägare 2015 inte appar alls utan går ut på nätet via browser.

– Faktum är att en mobilanpassad hemsida ofta kan fylla e-handlarens syfte bättre än en app, menar Karl.

Vinnarna i appvärlden

För den som vill bli framtidens vinnare i appvärlden gäller det att framkalla ett behov och maxa mervärdet av sin app.

– Vid B2B är det enkelt, vi ser en tendens att när uppköparen har ett problem som behöver lösas laddar den helt enkelt ner appen. För att lyckas B2C krävs det fler incitament; ökad funktionalitet, rabatter, förbättrade leveransfunktioner, extra service, autoinlogg och så vidare. Man ska inte heller glömma sociala interaktioner och underhållning, säger Karl.

Med en allt kräsnare användargrupp är det lättare att ratas; däremot har man desto mer att vinna om appen slår igenom.

En spännande framtid

En sak är säker, och det är att mobilanvändandet fortsätter att öka och appar tar en allt större del av marknaden. En spännande tid väntar, där vi kommer se vad som slår och inte.

– Det ska bli oerhört intressant att se vilka vägar appen kommer ta framöver, och hur kapplöpningen med den responsiva webbsidan utvecklar sig. De som lyckas utveckla en app som folk faktiskt använder kommer att bli framtidens stora vinnare, spår Karl.

Tror du fortfarande att du behöver en app?

Utgå från följande actions och testa dig fram.

Dina korta actions

  • Börja med att bygga en responsiv sajt.
  • Användartesta en responsiv sajt, hur är upplevelsen?
  • Jämför skillnaden mellan att köpa från din egen butik via telefon kontra att köpa från din konkurrent via telefon.

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.