Fler kunder med chattprogram

Chatta med dina kunder

Allt fler webbutiker och företag börjar erbjuda sina kunder att chatta direkt med en person på företaget vars sida man besöker. Du hittar det bland annat hos oss här på Vendre. Om du vill chatta med oss klickar du bara på ikonen nere till höger på sidan som du ser om vi är online. När du ställer en fråga till oss kommer det upp på någon av våra anställdas datorer som kan svara dig direkt. Detta ger en närmare känsla samt gör ofta att man kan svara på frågor i stunden när besökaren inte orkar skicka iväg ett mail. I chatten kan vi sen bestämma tid för ett telefonmöte eller berätta hur du lägger en order på någon av våra snabba kom igång-produkter. Många e-handlare och företag upplever detta extremt lönsamt efter att ha testat det ett tag. Jag rekommenderar dig verkligen att testa.

Smarta tips

När du chattar med dina kunder så finns det några smarta tips du kan tänka på för att konvertera ännu bättre.

Ställ en första öppen fråga

När besökaren gjort ett antal sidvisningar på sidan eller är på en specifik sida (se även mer under nästa rubrik) så kan du ställa en fråga till besökaren i chattfönstret. Exempelvis ”Hej! Letar du efter något speciellt?” eller ”Hej, har du några frågor jag snabbt kan svara på?”.

Testa olika frågor

Många chattverktyg har stöd för att testa olika öppningsfrågor och mäta vilken som ger bäst resultat. Testa 3-5 olika och utvärdera vad som fungerar bäst. Skriv gärna en kommentar på någon som fungerar extra bra för dig.

Integrera chatten på olika delar av din sida

Om du exempelvis har en ”Fråga om produkten” på dina produktsidor eller en kontaktsida så lägg även in din chattfunktion där. Det gör att du inte behöver ta emot mail från din kund om du redan är online. Då minskar du tidsspill för både dig och din kund. Min erfarenhet är också att vissa personer helt klart föredrar chatt och kanske aldrig hade skickat det där mailet till dig.

Visa bara chatten när du är online

Visst är det tråkigt att komma in på en sida där det står ”Chatta med oss – OFFLINE”. Sen går du in någon dag senare och det står samma sak. Visa istället bara chatten när du har någon som kan svara på frågor. Och om det skulle hända att du inte kan svara när någon har ställt en fråga, se till att kunden kan fylla i sin mail eller telefonnummer och att ni kontaktar dem senare.

Påverka kunden i ett speciellt skede

Många chattprogram går att ställa in så att de aktiverar chattrutan som poppar upp extra tydligt när besökaren gör vissa saker. Det gör att du kan göra din första chattfråga till kunden mer relevant och på så sätt öka chansen till ett svar och interaktion.

Produktsidan

Vissa produkter kanske har mer avancerade egenskaper som kan vara svårt att förklara eller beskriva i text. Andra produkter har kunder alltid frågor om leverans eller betalning även om du har skrivit ut det tydligt. Vissa personer vill helt enkelt ha kontakt innan de tar ett köpbeslut. Du kan också göra så att när kunden klickar på den tekniska specifikationen på en produkt så kommer din chattruta upp med den inledande frasen ”Hej! Har du några frågor kring en produkts tekniska egenskaper så hjälper jag dig gärna”.

Kassan

I kassan har kunden många beslut att ta och ska fatta beslut om hen vill lämna ut sina uppgifter till din butik. Här kan det vara smart att om kunden inte rört musen på 30 sekunder eller om man för musen över ”Kontakta oss”-länken så poppar chatten upp med hälsningsfrasen ”Hej! Har du några frågor kring, leverans, betalning eller ditt köp i övrigt så hjälper jag dig gärna”.

Mitt konto

Utgå från Google Analytics eller annat analysprogram när du gör dessa analyser. Jag har dock upplevt att väldigt många som loggar in på ”Mitt konto” gör det för att kontrollera en orderstatus. Ofta vill man ha någon typ av kontakt och för att öka kundnöjdheten kan du här leverera det lilla extra med att låta chatten öppnas med ”Hej! Finns det några frågor som jag kan hjälpa dig med?”

4 snygga chattjänster för din e-handel

Jag har samlat några tjänster du kan börja med att testa:

  1. Olark.com
  2. Zopim.com
  3. Imbox (som vi på Vendre använder)
  4. Websitealive.com

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.