BOA digitaliserar sin distribution med Vendre

BOA digitaliserar sin distribution med Vendre

Om BOA

Familjeföretaget BOA är importör och distributör av träbaserade byggskivor. Företaget, som grundades 1942 i Stockholm, är idag en av de ledande skivleverantörerna i Sverige. Kundbasen består av återförsäljare i hela landet, som i sin tur säljer vidare produkterna till byggare, riksbyggare och konsumenter.

BOA har sitt huvudkontor och lager i en och samma byggnad, i Stockholm Nords logistikcenter, som är beläget i Rosersberg i närheten av Arlanda flygplats. Här arbetar varje dag säljare, lagerarbetare, kundsupport och ledning under samma tak. BOAs skivor importeras från noggrant utvalda producenter i hela världen. Man lägger stor vikt med kvalitet såväl som hållbarhet för att bidra till en ansvarsfull, giftfri och hållbar byggbransch.

Företagets försäljning bedrevs till en början uteslutande genom företagets utesäljare, som genom uppsökande verksamhet framgångsrikt har tecknat kundavtal med företagskunder runt om i Sverige. Denna försäljning är än idag en central del i hur de arbetar med försäljning, men för att kunna nå ut bredare tog de beslutet att även starta upp en e-handel med hjälp av Vendre.

Vi gav oss ut på jakt efter ett företag som kunde hjälpa oss att bygga en ny sajt med tillhörande e-handel. Efter en tids sökande kom vi i kontakt med Vendre, som gjorde en riktigt bra och förtroendeingivande presentation. Det var tydligt hur de arbetar och att de har rätt kompetens på plats. Efter presentationen fick vi en offert där vi kunde se hur de planerade att bygga en optimal e-handel för oss. Det var när vi såg den som vi bestämde oss för att Vendre var rätt val för oss. Ytterligare ett plus var att Vendre verkligen kändes som ett familjärt företag med hjärtat på rätt plats – precis som vi är!
Jörgen Sågman, VD på BOA
Uppdrag

Två av BOAs långsiktiga mål var att förbättra sin kundupplevelse och att hitta ett bra sätt att kunna erbjuda hela sitt produktsortiment dygnet runt. Dessa två mål kom att bli startskottet för BOAs samarbete med Vendre. 


"Den främsta anledningen till att vi valde att lansera en e-handel var för att vi ville dra nytta av möjligheterna att förbättra kundupplevelsen och tillgängligheten på vårt produktsortiment. Vi erbjuder idag omkring 1600 artiklar, och utan en e-handel är det i princip omöjligt att visa upp alla dessa produkter för våra kunder. Vendres uppdrag gick således ut på att lansera en ny hemsida med e-handel för våra kunder - både befintliga och potentiella kunder."

Jörgen Sågman, VD på BOA

Samarbetet inleddes med ett uppstartsmöte där behov, mål och idéer diskuterades. En central del av Vendres uppdrag var att hemsidan skulle bidra till BOAs långsiktiga mål samt att medarbetarna på BOA enkelt skulle kunna administrera sidan själva. Tillsammans formade BOA och Vendre en tydlig idé kring hur hemsidan och den tillhörande e-handeln skulle se ut - uppdragsbeskrivningen. 

Resultat

Anita Möller arbetar som marknadsassistent på BOA. En viktig del av hennes roll är artikelhantering och produktinformation, så BOAs hemsida har alltid legat henne varmt om hjärtat.

"Med den nya siten har vi fått betydligt bättre möjligheter att visa och tillgängliggöra hela vårt beställningssortiment för våra kunder. Sajten lanserades för bara några månader sen, under Q4 2022, men vi har redan fått in över 350 personer som registrerat sig i e-handeln."

Anita Möller, Marknadsassistent på BOA

En nylanserad sajt

BOA har nyligen lanserat sin nya webbsida med tillhörande e-handeln. Nu kan kunderna se information och bilder på produkter av intresse samt lagerstatus, leveranstid och priser när som helst, var de än befinner sig, oavsett tid på dygnet. Användarna kan även snabbsöka på sajten för att enklare kunna hitta den produkt de är ute efter och spara favoriter.

E-handeln kommer utan tvekan bli ett väldigt bra komplement till den uppsökande verksamhet våra utesäljare bedriver. Förutom att vi har möjlighet att nå ut till nya målgrupper kan ju våra befintliga kunder använda sig av e-handeln för att få en smidigare köpprocess. Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Vendre. Det jag uppskattar allra mest - förutom att de levererat en riktigt bra webbsida - är att de är bra på att hitta lösningar på utmaningar, att samarbetet har fungerat smidigt och de har ett så stort kunnande i bolaget. Vi är ett litet företag med snabba beslutsvägar, så för oss är det viktigt att alltid komma framåt.
Jörgen Sågman, VD på BOA
En förbättrad kundupplevelse

E-handeln har landat mycket väl hos BOAs kunder - både design- och funktionsmässigt. Anita berättar:

Vi har fått väldigt fin feedback från våra kunder, vilket såklart är superkul! Många av våra kunder har till exempel sagt att de upplever att e-handeln är smidig, informativ och tydlig i jämförelse med våra konkurrenters. Något som har uppskattats extra mycket är att all information finns samlad på ett och samma ställe och att man kan lägga sin beställning vid den tid det passar en själv bäst.
Anita Möller, Marknadsassistent på BOA
Lanseringen av e-handeln: en ny milstolpe

Även om inte byggbranschen är det första man tänker på när man tänker på e-handel är det ett faktum att digitaliseringen har letat sig in i de flesta branscher.

Vår digitaliseringsresa har inneburit en ny milstolpe i BOAs historia. Nu har vi möjlighet att nå ut betydligt bredare - både till nya kunder, men även med fler produkter till våra befintliga kunder. Detta eftersom vår e-handel gör det enkelt att erbjuda hela vårt produktsortiment och tillhandahålla all nödvändig information på ett enkelt och lättillgängligt sätt. Vår nya e-handel har definitivt öppnat nya dörrar och gjort oss mer konkurrenskraftiga!

Jörgen Sågman, VD på BOA