Babyface ökade konverteringen med 9,9 %

Babyface ökade konverteringen med 9,9 %

Babyface

Sedan 2012 har Babyface erbjudit professionell hudvård och makeup från etablerade varumärken. Bolaget som nyss fyllt tio år tog form som återförsäljare av två professionella hudvårdsmärken och har vuxit organiskt sedan dess. Babyface lägger stort vikt vid kundservice, därför erbjuder de sina kunder kostnadsfria videokonsultationer med hudterapeut. Babyface har uppdaterat butiken med mängder av produktbilder och noggranna produktbeskrivningar för att hjälpa konsumenten att hitta rätt produkt för just sin hud. 

Sju år i rad har Babyfaces kundservice utnämnts som en av Sveriges 20 bästa. E-handeln som föddes ur ett brinnande hudvårdsintresse har alltid haft högsta fokus på att erbjuda en kvalitativ och hög kundservice - en utmaning som driver företaget framåt, tätt efterföljt av ett högt hållbarhetsfokus. Produktkartonger och packmaterial är klimatsmarta och Babyface lokaler utgörs av en nyrenoverad lada, täckt av solpaneler.

Uppdrag

För att erbjuda den kvalitativa e-handel som Babyface vill vara behövde sajten uppdateras till en mer användarvänlig plattform som höll för implementation av nya verktyg. Med visionen att enkelt kunna hjälpa kunden att förstå och lösa bakomliggande orsaker till eventuella hudproblem ville Babyface med enkelhet tillgängliggöra kunskapen från professionella hudterapeuter på sajten.

Resultat

Tindra Ramsin, grundare av Babyface, upplevde att en förutsättning för en bra webbshop är att sajten hela tiden kan förbättras. Men när den befintliga koden som byggde sidan begränsade möjligheterna upplevdes e-handeln utdaterad. Koden hade blivit för gammal för implementation av nya verktyg. Efter ett år när en tydlig idé hade formats kring hur framtida Babyface.se skulle se ut skrev Tindra kontrakt med Vendre, åtta veckor senare var sajten flyttad.

En förbättrad användarupplevelse ökade konverteringsgraden med 9,9 %

Babyface flyttades över till Vendre och hela designen byttes ut. En analys av knappar, bilder, texter och teckensnitt låg till grund för den nya designen som skulle visa upp produkterna och samtidigt hjälpa konsumenten att hitta rätt i sortimentet. 

Två olika designlösningar togs fram som Vendre anpassade mot både desktop och mobil, där merparten av dagens inköp görs. Genom att arbeta med bilder, taggar och filtrering av produktsidan tydliggjordes produkternas huvudsakliga syften och vilka mål de är kompatibla med. 

I samband med flytten genomfördes ett SEO-arbete med fokus på att öka konverteringsgraden, ett arbete som fick fina resultat - konverteringen ökade från 5 % till 14,9 %.

Men resultatet av den omarbetade designen har inte bara förenklat för konsumenten. Att underhålla plattformen är smidigt för Babyfaces styrgrupp, som enkelt kan uppdatera bilder och kampanjer utan att behöva kontakta externa utvecklare.

Videokonsultation 

I arbetet med att hjälpa konsumenten att hitta rätt produkt erbjuder Babyface hudtester med uppföljande videokonsultation, därför implementerades ett bokningssystem på sajten. 

För att reda ut bakomliggande orsaker till ett hudproblem uppstod ett behov av att kunna rådgöra med proffessionella hudterapeuter. Testerna, som flera branschkollegor också använder sig av, låter kunden klicka i sina hudkvaliteter och utifrån det få produktrekommendationer ifrån hudterapeuter. Många konsumenter har en uppfattning kring vilken sorts hudtyp de har vilket gör hudtesterna till ett bra kompliment för att hitta rätt i sortimenten, men få vet om vad faktiska anledningen bakom problemets uppkomst vilket gör att produkterna, trots allt, inte alltid träffar rätt. 

Att få mycket effekt av en produkt kräver en djupdykning kring problemets uppkomst och därför lanserade Babyface uppföljande kostnadsfria videokonsultationer med sina kunniga hudterapeuter.

Relationsbyggande

Förutom att hjälpa konsumenterna att hitta rätt produkter fungerar videokonsultationerna relationsbyggande. Babyface ville bort ifrån att verka anonyma gentemot sina kunder. Genom konsultationerna når de ut, får träffa konsumenterna och bygga goda relationer framåt - precis som Babyface vill. 

En färdigställd plattform

Som verksamhet har Babyface mycket på gång inför vintern, men arbetet med webbshoppen är färdigt med endast finjusteringar kvar. Sajten landat väldigt bra både design- och funktionsmässigt. Den huvudsakliga förbättringen sedan Babyface flyttades till Vendre är användarvänligheten och fördelarna med att på egen hand kunna uppdatera plattformens bilder och kampanjer. På frågan om Tindra vill rekommendera Vendre svarar hon ja.