6 tips som förbättrar dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring är ett mycket kostnadseffektivt sätt att nå ut till nya men framförallt existerande kunder. Tyvärr är det lätt att läsarna missar ditt mail då de förmodligen överöses av spam och onödiga mail från dina konkurrenter. Läsarna skannar ämnesrader snabbt, och om ditt nyhetsbrev inte fångar deras intresse direkt kommer din potentiella läsare att gå vidare.

Här har jag listat sex väl beprövade punkter för dig att tänka på när du utformar dina nyhetsbrev:

1. Skriv ihop en slagkraftig ämnesrad

Ämnesraden kommer att vara din första kontakt med läsaren. Den kommer att göra en enorm skillnad i öppningsfrekvensen och kan vara avgörande för din kampanj. Det är inte helt ovanligt att jag får nyhetsbrev som har ämnesraden “Månadsbrev för september” eller “Nyhetsbrev 3”. Känns inte så lockande att klicka på, eller hur? Om man däremot ser följande ämnesrad i sin inkorg: ”Sista chansen att ta del av ditt erbjudande!” så är det mer sannolikt att någon klickar på den pga att den väcker nyfikenhet och viljan att agera.

Nedan finner du några exempel på ämnesrader som kan få dina läsare att vilja öppna ditt mail:

  • Nytta: “Dra fördel av…”
  • Ställ en fråga: “Har du sett vårt senaste tillskott inom…?”
  • Referenser: “Därför använder Patrik vår produkt”
  • Utbilda: “Snabbkurs: Lär dig sticka raggsockor på 20 minuter”
  • Nyheter: “Den nya förbättrade locktången är här”
  • Upptäck
  • Tips: “Så får du ut det mesta av…” eller “Så här gör du din egen…”
  • Säsongsmail: “Unika presenttips till pappa på Fars dag”
  • Sista chansen

2. Tänk på läsaren

Läsaren är ofta mitt uppe i något när nyhetsbrev plingar till i inboxen. Detta gör att det svårt för din läsare att ge ditt nyhetsbrev sin fulla uppmärksamhet. Håll dig kort och koncist och gör det lätt för läsaren att ta till sig budskapet på några sekunder. Använd mycket bilder och korta textstycken för att göra det lätt för läsaren att snabbt förstå vad nyhetsbrevet innehåller. Se till att ha med den viktigaste informationen så tidigt som möjligt då de flesta läsare inte kommer att ta sig tid att bläddra långt ner i nyhetsbrevet.

Tänk dig själv att du står och väntar i kassakön och att det snart är din tur. Du tar upp mobilen och ser att du har fått ett mail, öppnar det och scrollar igenom det snabbt för att hinna ta till dig innehållet innan det blir din tur i kassan. Vad hade du velat lyfta fram i nyhetsbrevet dessa få sekunder som du har på dig att läsa mailet?

3. Ge värdefull information

Om läsaren får känslan av att du bara vill trycka på dina kampanjer kan den lätt tappa intresset. Förse din kund med värdefull information som uppskattas, dvs. relevant information som skapar värde på något sätt. Det skulle t ex kunna vara ett rabatterbjudande, nyheter om en ny kollektion, en snabbkurs inom ett visst ämne eller nedladdning av whitepapers/PDF med användbar information som läsaren kan vara intresserad av.

Fråga dig själv: Vad är en självklarhet för dig som kan branschen utan och innan som du kan lära dina kunder? Det är inte fel att göra en kort utbildningsserie på 5 kortare mail som kommer med någon veckas mellanrum där du delar med dig av kunskap och rekommenderar några produkter samtidigt.

4 . CTA:s som får läsaren att agera

För att verkligen få läsaren att ta action på det som nyhetsbrevet syftar till, måste du ha en klar och tydlig CTA (call-to-action) som är tilltalande och lockar läsaren till att göra det du vill att den ska göra. Hur gör man det då? Jo, genom att placera tydliga knappar/länkar utan att ha för mycket annat omkring som distraherar. Tänk att du ska försöka fånga hela läsarens uppmärksamhet till din CTA. Tydlig knapp eller länk mot en ren bakgrund och så det viktigaste – en lockande text. Här finner du bra exempel på CTA:s som får dina läsare att agera:

  • Ladda ner
  • Spännande, jag vill veta mer
  • Till kampanjen!
  • Jag vill veta mer
  • Ja, tack!
  • Besök vår sajt
  • Lär dig mer
  • Se vårt klipp
  • Kontakta oss nu

5. Ge läsaren ett val

Ständigt oönskade nyhetsbrev kommer att ge ditt företag ett dåligt rykte. Ge läsaren valet att avsluta sin prenumeration på ditt nyhetsbrev genom att ha en länk längst ner som denne kan klicka på. Annars finns det risk att ditt mail markeras som spam, och det är inte riktigt den effekten du vill skapa med ditt nyhetsbrev.

Jag tycker dock inte att man behöver vara så tråkig och skriva “Avprenumerera” eller ännu värre “Unsubscribe” till dina svenska kunder. Är det inte roligare att skriva “Tack för ert mail, men inga fler tack” eller “Gött nyhetsbrev, men inga fler tack” eller något annat lite trevligare?

6. Hur ofta ska man skicka ut nyhetsbrev?

Vecko-utskick fungerar tyvärr inte för alla. Det finns ingen klar regel på exakt hur ofta du ska skicka ut dina nyhetsbrev. Vilken frekvens som är bäst beror på vilken bransch du är i, vilken målgrupp du har och vilket syftet är med dina nyhetsbrev. Framförallt beror det kanske på hur stort värde kunden får ut från dina nyhetsbrev.

Ett bra sätt att undersöka är att under en period öka intensiteten på nyhetsbreven. Du kan direkt se när personen börjar avprenumerera eller öppningsfrekvensen går ner. Hitta din optimala frekvens. Har du inte tid att experimentera? Gör en plan på bra innehåll du vill skicka ut till dina kunder och skicka ett nyhetsbrev i månaden. Det räcker långt till en början.

Skriven av Karl Kihlbom

VD och Grundare på Vendre. Jobbar idag som produktspecialist på Vendres e-handelsplattform samt projektledare för nya e-handelsprojekt. Har både drivit egen e-handel samt hjälpt över 100 e-handelsbolag i över 10 år.

MailLinkedin

Relaterade inlägg

Hur tar du betalt av dina kunder?

Det finns många olika betaltjänster för e-handel och det kan vara lite av en djungel att välja det som passar er butik och era kunder bäst.
Läs artikel
E-handel

Kravspecifikation för e-handelsplattform

Det är inte helt enkelt att få ner alla krav och önskemål i en bra specifikation när man ska söka efter en ny e-handel / e-handelsplattform. Känner du igen dig?

Vi har skapat en mall som du kan ladda ner och fylla i för att vi ska få en bild av dina mål, ditt företag och dina önskemål på din nya lösning. Mallen täcker in många områden som är bra att gå igenom inför en ny e-handel. Du laddar enkelt ner dokumentet nedan och kan göra ändringar så att det blir aktuellt för ditt bolag.